جشنواره داستان صدای سکوت (ویژه ناشنوایان) چگونه تأسیس شد؟ / سخنان دبیر جشنواره Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ مراسم اختتامیه نخستین دورۀ جشنوارۀ صدای سکوت روز پنجشنبه، 23 فروردین 1397 در مؤسسۀ خانۀ کتاب تهران برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند. ادبیات اقلیت ـ مراسم اختتامیه نخستین دورۀ جشنوارۀ صدای سکوت روز پنجشنبه، 23 فروردین 1397 در مؤسسۀ خانۀ کتاب تهران برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند. Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » جشنواره صدای سکوت » جشنواره داستان صدای سکوت (ویژه ناشنوایان) چگونه تأسیس شد؟ / سخنان دبیر جشنواره

جشنواره داستان صدای سکوت (ویژه ناشنوایان) چگونه تأسیس شد؟ / سخنان دبیر جشنواره

متن سخنرانی زهره عارفی، دبیر جشنواره صدای سکوت در مراسم اختتامیه نخستین دوره این جشنواره
جشنواره داستان صدای سکوت (ویژه ناشنوایان) چگونه تأسیس شد؟ / سخنان دبیر جشنواره

ادبیات اقلیت ـ مراسم اختتامیه نخستین دورۀ جشنوارۀ صدای سکوت روز پنجشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ در مؤسسۀ خانۀ کتاب تهران برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

متن سخنرانی زهره عارفی، دبیر این جشنواره در این مراسم به این شرح است:

به نام او که شنواست بدون آن‌که با گوش سر بشنود

با سلام و درود و خیرمقدم به جناب آقای مصطفی سراج مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی و تک‌‌تک عزیزانی که قدم رنجه فرموده در این اختتامیه حضور بهم رساند‌ه‌اند.

لازم است خدمت شما گرامیان مختصری درباره چگونگی شکل‌گیری این جشنواره توضیح دهم. اولین بارقه این طرح از یک نشست در مجتمع ناشران قم به ذهنم خطور کرد. جناب آقای قوامیان که در آن زمان رییس مجتمع ناشران بودند، بنده را برای جشن میلادی که مخاطب آن ناشنوایان قم بودند، دعوت کرد. آنجا متوجه شدم دوستان ناشنوا برای ارتباط برقرار کردن با من و حتی دوستان خود، دچار مشکل هستند و گاهی دستور زبان را رعایت نمی‌کنند و این باعث مفهوم نبودن جمله آن‌ها می‌شد. بلافاصله به ذهنم خطور کرد که شاید بتوان از طریق داستان این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد. همانجا پیشنهاد دادم که حاضرم بدون دریافت هزینه به ۵ نفر از عزیزان ناشنوا اصول داستان‌نویسی را بیاموزم. این چنین بود که اولین همایش داستان‌نویسان ناشنوا در اسفند ۹۵ و اولین کارگاه داستان‌نویسی ویژه آنان فروردین ماه ۹۶ در قم برگزار شد.

استقبال بی‌نظیر شما عزیزان و پشتکار و تلاش‌تان به من ثابت کرد که استعدادهای بسیار خوبی در میان شماست که اگر شرایط برایشان مهیا شود، می‌توانند داستان‌نویسان خوبی شوند. طرح جشنواره در گروه داستان جمعه مطرح و تصویب شد. گروه داستان جمعه برای ارائه این طرح به بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان جزو تقدیرشدگان نخستین جشنواره مجمع‌های ادبی سراسر کشور قرار گرفت و همزمان کارگاه‌های داستان‌‌نویسی در قم برپا شد. سپس از طریق گروه کریمه اهل‌بیت با مسئولیت حجه‌الاسلام محمد فراهانی با مشاور رییس و سرپرست امور فرهنگی بهزیستی جناب حجه‌الاسلام سیدمهدی سیدمحمدی و معاون بزرگوارشان جناب آقای هادی بهداد، شروع به همکاری نموده و از طریق آن سازمان کارگاه‌ها داستان‌نویسی در تهران نیز شکل گرفت.

خبر این جشنواره خیلی سریع به دیگر نقاط کشور رسید و دوستان ناشنوا متقاضی تشکیل چنین کارگاه‌هایی در شهر خود شدند. سه استان فارس، یزد و خراسان را با هزینه شخصی حضور پیدا کرده و ورکشاپ‌های دو روزه برگزار کردم. پس از آن با همکاری بهزیستی در استان‌های اصفهان، خراسان، همدان و خوزستان در دو شهر اهواز و خرمشهر حضور یافتم و اصول اولیه داستان‌نویسی، شرایط و چگونگی برگزاری جشنواره را در چهار جلسه برای داستان‌نویسان مشتاق توضیح دادم. پیشرفت دوستان در داستان و نگارش آن هربار بیشتر مرا شگفت‌زده و مشتاق ادامه کار می‌کرد. در جمع حدود ۲۶ کارگاه در قم و ۱۸ کارگاه در تهران و ۷ ورکشاپ برگزار شد. در این راه پرپیچ‌وخم و البته زیبا و دلنشین، خانم معصومه میرابوطالبی نویسنده و منتقد عزیز، همواره در کنار و همراه من در کارگاه‌ها حاضر بودند و اینک حاصل تلاش شما ناشنوایان عزیز و دبیرخانه جشنواره «صدای سکوت»  اختتامیه‌ای است که امروز برای آن گرد هم آمده‌ایم تا از تلاش شما عزیزان قدردانی کنیم.

در پایان باید یادآور شوم، اگرچه طرح این جشنواره از بنده بود، اما برای برگزاری و به انجام رساندن آن افراد زیادی با من همکاری داشتند. ابتدا بر خود لازم می‌دانم از دوست فرهیخته‌ام خانم معصومه میرابوطالبی تشکر کنم، برای تمام مهربانی‌ها و همکاری‌های بی‌دریغ و بی‌منتش. هم چنین بر خود لازم می‌دانم از دکتر حسین نحوی‌نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، حجه‌الاسلام سیدمهدی سیدمحمدی مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی توانبخشی بهزیستی و معاون بزرگوارشان جناب آقای هادی بهداد برای حمایت از این طرح تشکر ویژه داشته باشم. علاوه بر این برخود لازم می‌دانم از مدیرعامل سابق خانه کتاب آقای مجید غلامی‌جلیسه که ما را در برگزاری و تشکیل کارگاه‌ها حمایت کردند و هم چنین مدیر عامل فعلی موسسه خانه کتاب آقای نیکنام حسینی‌پور که ما را در ادامه این راه یاری خواهند داد و آقای مهدی هاشمی‌پور مدیر سرای اهل‌قلم صمیمانه قدردانی کنم. هم چنین از همکاری و تعامل مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان جناب آقای مهدی قزلی نهایت تشکر را دارم. در اینجا واجب می‌دانم از جناب حسین قوامیان مسئول نشر کومه و مدیر اسبق مجتمع ناشران قم و مدیر فعلی جناب حسین خرمی که قول ادامه همکاری به ما داده‌اند و جناب آقا علی حاجی‌تقی مسئول انتشارات داستان جمعه که کتاب جشنواره را به چاپ رساندند صمیمانه تشکر کنم. شایسته است تا از دیگر عزیزانی چون گروه کریمه اهل بیت آقایان فرهادی، بهادری، رفعتی و سجاد که با ما همراه بودند و آقای سیدمهدی موسوی‌نژاد مدیر سایت ادبیات اقلیت و آقای حسن محمودی مسئول ایبنا برای پوشش دادن اخبار جشنواره و دوستانم در گروه داستان جمعه قم که صبورانه برنامه‌های جشنواره را بدون چشمداشتی تقبل کردند، تقدیر و تشکر نمایم. در پایان می‌خواهم دست تک‌تک عزیزان ناشنوایی را که با نوشتن داستان از این جشنواره حمایت کردند تا صدای سکوتشان را مکتوب کنند، ببوسم و برایشان بهترین‌‌ها را آرزو کنم.

شاد باشید و سربلند…

ادبیات اقلیت / ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا