نویسندگان مسلمان و ماجرای نوبل اسلامی
پایگاه اقلیت ـ «نوبل اسلامی» اصطلاحی است که مدتی است بر زبان عده ای از مسئولان و اهل رسانه افتاده است، از سال ۱۳۹۱ که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور وقت خبر از اعطای جایزه نوبل اسلامی به دانشمندان مسلمان داده بود و گاهی نام «جایزۀ مصطفی(ص)» هم به خود می گرفت تا همین اواخر که معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری فعلی از دشواری های اعطای این جایزه که قرار بوده در بخش هایی مثل فیزیک، شیم، فیزیولوژی، پزشکی و ادبیات اعطا شود، سخن گفته است.
چنانکه می دانیم، جایزه نوبل مجموعه جوایز سالانهای است که در زمینههای پیشرفتهای علمی و فرهنگی اعطا میشود و تأسیس این جایزه در سال ۱۸۹۵ و بنا به وصیت آلفرد نوبل، کارخانه دار و شیمیدان سوئدی بوده است. نجیب محفوظ و اوراهان پاموک تنها نویسندگان مسلمانی هستند که به ترتیب، در سال های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۶ موفق به دریافت جایزۀ نوبل ادبیات شده اند. سهم مسلمانان در جایزۀ نوبل بیشتر در جایزۀ صلح نوبل بوده است.
لینک مرتبط: فهرست مسلمانان برندۀ جایزۀ نوبل
مدتی است که خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پرونده ای را به موضوع ماجرای «نوبل اسلامی» اختصاص داده و با برخی نویسندگان و فعالان فرهنگی در این باره گفت وگو کرده است.
اکثر قریب به اتفاق نویسندگانی که با ایبنا در موضوع تاسیس جایزهای همتای نوبل در جهان اسلام گفتوگو کردند، بر این باور بودند که تأسیس جایزهای همتای نوبل به شناساندن صاحبنظران جهان اسلام کمک خواهد کرد. البته برخی نیز بر این باور بودند که جایزهای همتای نوبل کمکی به ادبیات نمیکند و بهتر است به جای تأسیس چنین جایزهای جایزه کتاب سال تقویت شود.
کامران شرفشاهی، علیرضا قزوه، محمود اکرامیفر، امیرحسین انبارداران، غلامحسین عمرانی، سیدمهدی شجاعی، محمدرضا زائری، سعید بیابانکی، محمود حبیبی کسبی، قاسمعلی فراست، احمد شاکری و کامران پارسینژاد در این باره گفتوگو کردند و حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی نیز یادداشتهای خود را در اختیار ایبنا قرار دادند.
آنها به این پرسش پاسخ دادند که تأسیس جایزهای مانند نوبل در جهان اسلام چهقدر ضرورت دارد و چهقدر به تبلیغ کتاب و اندیشههای اسلامی کمک خواهد کرد. در جدول زیر میتوانید این نظرات و گفتوگو را دنبال کنید و بخوانید.
نام پدیدآورندگان | جملات کلیدی | لینک مطالب | |
۱ | کامران شرفشاهی | تأسیس جایزهای ادبی همانند نوبل، نیاز نویسندگان جهان اسلام است/ جوایز با مصون بودن داوریها از حب و بغض اعتبار مییابند | اینجا |
۲ | علیرضا قزوه | حوزه هنری برای تأسیس نوعی نوبل اسلامی آماده است | اینجا |
۳ | محمود اکرامیفر | نوبل جهان اسلام نباید تکراری باشد/میتوان به گونهای دیگر ساز این جایزه را نواخت | اینجا |
۴ | امیرحسین انبارداران | جایزهای همتراز نوبل در جهان اسلام میخواهیم/جشنوارهای که اصالت دینی را ارجح میداند | اینجا |
۵ | غلامحسین عمرانی | کشورهای منطقه با ایران همسو نیستند/فکر تأسیس جایزه ایده خوبی است | اینجا |
۶ | سیدمهدی شجاعی | کشورهای مسلمان را در جایزه ادبی جهان اسلام سهیم کنیم/لزوم تبلیغ جهانی جوایز | اینجا |
۷ | محمدرضا زائری | در مواجهه با جایزههای جهانی منفعل و مرعوب نباشیم | اینجا |
۸ | سعید بیابانکی | دولتی شدن جوایز مانع نفوذ جهانی آنهاست | اینجا |
۹ | محمود حبیبی کسبی | نوبل جهان اسلام به وحدت کمک میکند/آثار ارزشمند نویسندگان دیده میشود | اینجا |
۱۰ | قاسمعلی فراست | جایزههای بزرگ نمیخواهیم/ادبیاتمان نیاز به درشتنمایی ندارد | اینجا |
۱۱ | احمد شاکری | نظریه مدونی درباره جوایز ادبی بینالمللی نداریم/مستندات جنگ میتواند جهانی شود | اینجا |
۱۲ | حسین اسرافیلی | درباره راه اندازی نوبل ادبی جهان اسلام/یادداشت | اینجا |
۱۳ | رضا اسماعیلی | آفت موازیکاری و فعالیتهای جزیرهای در جشنوارههای ادبی/ یادداشت | اینجا |
۱۴ | کامران پارسینژاد | برای تأسیس جایزه ادبی جهان اسلام نمیتوان چشم یاری به کشورهای عربی داشت/ جایزه در محدوده کشورهای آسیایی گسترش یابد | اینجا |