پیتر هاندکه و اولگا توکارچوک برندگان جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ شدند Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی و پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی، برنده جایزه نوبل ادبیات شدند. به گزارش بی بی سی، سال پیش جایزه نوبل ادبیات به خاطر ادبیات اقلیت ـ اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی و پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی، برنده جایزه نوبل ادبیات شدند. به گزارش بی بی سی، سال پیش جایزه نوبل ادبیات به خاطر Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » جوایز ادبی » پیتر هاندکه و اولگا توکارچوک برندگان جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ شدند

پیتر هاندکه و اولگا توکارچوک برندگان جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ شدند

پیتر هاندکه و اولگا توکارچوک برندگان جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ شدند

ادبیات اقلیت ـ اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی و پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی، برنده جایزه نوبل ادبیات شدند.

به گزارش بی بی سی، سال پیش جایزه نوبل ادبیات به خاطر رسوایی جنسی اهدا نشد و به همین خاطر تصمیم گرفته شد امسال به جای یک نفر به دو نفر نوبل ادبیات اهدا شود.

اولگا توکارچوک که نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ را گرفته، در سال ۲۰۱۸ پیش از این جایزه جهانی مَن‌بوکِر را هم به دست آورده بود.

اولگا توکارچوک ۵۷ ساله لهستانی که داستان‌نویس پیشرو نسل خود است، “به خاطر تخیل روایی همراه با شوری جامع که نشان‌دهنده عبور از مرزها به عنوان نوعی از زندگی” است ، مورد تقدیر قرار گفته است.

پیتر هاندکه، نویسنده و نمایشنامه‌نویس اتریشی برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۹ است که با ویم وندرس هم همکاری کرده است. آثار او به زبان‌های مختلفی از جمله فارسی ترجمه شده‌اند.

آکادمی سوئد در بیانیه‌ای در مورد پیتر هاندکه گفت: این نمایشنامه نویس و نویسنده ۷۶ ساله اتریشی به دلیل “اثری موثر و اثرگذار که با نبوغ زبانی، به کاوش در حواشی و مرزها و ریزه‌کاری‌های تجربه انسانی دست زده” شناخته شده است.

انتخاب آقای هاندکه، انتخابی جنجالی برای آکادمی نوبل محسوب می‌شود. او در جنگ‌های یوگسلاو از حامیان صرب‌ها بود. او همچنین در مراسم خاکسپاری اسلوبودان میلوشویچ، رئیس‌جمهوری سابق صربستان و یوگسلاوی فدرال سخنرانی کرد. آقای میلوشویچ به نسل‌کشی و جرایم جنگی متهم بود.

آقای هاندکه در سال ۲۰۱۴ ، خواهان برچیده شدن جایزه نوبل ادبیات شده و گفته بود نوبل برای برنده آن “قدیس‌سازی دروغین” به همراه “لحظه‌ای توجه و شش صفحه (خبر و گزارش) در روزنامه” به ارمغان می‌آورد.

این دو نویسنده به جز مدال و دیپلم نوبل، جایزه نقدی بیش از ۹۰۰ هزار دلاری آن را می‌گیرند. هر دو نویسنده موافقت خود را برای حضور در مراسم اعلام کرده‌اند.

سال پیش با کناره‌گیری شش تن از هجده عضو آکادمی سوئد در اعتراض به نحوه برخورد با اتهام سوء استفاده جنسی شوهر یکی از اعضا، این آکادمی تشخیص داد که از اعتبار لازم برای انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات، یعنی مهمترین جایزه جهان در این رشته، برخوردار نیست.

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا