جایزۀ ویژۀ شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان در نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ با گذشت یک ماه از آغاز فراخوان نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت (جشنوارۀ داستان پانزده‌کلمه‌ای با موضوع کودکان کار) برای این جایزه اتفاق‌های خوب بس ادبیات اقلیت ـ با گذشت یک ماه از آغاز فراخوان نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت (جشنوارۀ داستان پانزده‌کلمه‌ای با موضوع کودکان کار) برای این جایزه اتفاق‌های خوب بس Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » جوایز ادبی » جایزۀ ویژۀ شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان در نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت

جایزۀ ویژۀ شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان در نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت

جایزۀ ویژۀ شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان در نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت

ادبیات اقلیت ـ با گذشت یک ماه از آغاز فراخوان نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت (جشنوارۀ داستان پانزده‌کلمه‌ای با موضوع کودکان کار) برای این جایزه اتفاق‌های خوب بسیاری افتاده است که باعث شده با آن‌چه در آغاز انتشار فراخوان آن بود، تفاوت فراوان داشته باشد. و پیش‌بینی می‌کنیم که در روزهای آینده و تا پایان جشنواره نیز شاهد چنین اتفاق‌هایی باشیم.

همیشه گفته‌ایم و باور داریم که شرکت‌کنندگان در این جشنواره حامیان اصلی برگزاری آن هستند. کسانی که تصمیم گرفته‌اند این بار از راه دیگری به حل معضلات اجتماعشان کمک کنند؛ از راه اندیشیدن و نوشتن و حمایت از کسانی که می‌اندیشند و می‌نویسند. چنان‌که یکی از آنان نوشته است: بیایید از راه درستش به کودکان کار کمک کنیم!

باور داریم که تعداد شرکت‌کنندگان این جشنواره، هرچند بی‌اهمیت نیست، اما مهم‌ترین چیز نیست. زیرا معتقدیم که هر یک از شرکت‌کنندگانی که با ارسال آثارشان و خرق عادت همیشگی جشنواره‌ها و پرداخت هزینه جشنواره، اعلام کرده‌اند که به این راه و این مسیر اعتقاد دارند، گنجی ارزشمند است که بر آن قیمتی نمی‌توان گذاشت.

در طول این مدت، علاوه بر پرتعدادتر شدن حامیان این جشنواره، بخش ویژۀ شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت نیز به همت دو ماهنامۀ باغ و سلام بچه‌ها راه‌اندازی شد و امیدواریم که این بخش با اضافه شدن حمایت نهادها و مراکز دیگر مرتبط با ادبیات کودک و نوجوان، پربارتر و کامل‌تر شود.

دو ماهنامۀ باغ و سلام‌بچه‌ها هر کدام با در نظر گرفتن جوایزی برای شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان، به این جشنواره پیوسته‌اند. آثار شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان علاوه بر این‌که در بخش اصلی جایزه داوری خواهد شد، در این بخش ویژه نیز به طور جداگانه داوری و ارزیابی می‌شود و جوایز هر کدام از این دو مجله به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

همچنین در این مدت، علاوه بر کسانی که با نوشتن داستان کوتاه کوتاه پانزده‌کلمه‌ای در جشنواره شرکت و از آن حمایت کرده‌اند، علاقه‌مندان و حامیانی هم بوده‌اند که بدون ارسال داستانک، و با مشارکت مالی از این جشنواره حمایت کرده‌اند که به‌زودی جزئیات آن را در سایت جایزۀ ادبیات اقلیت منتشر می‌کنیم.

امیدواریم که جایزۀ ادبیات اقلیت در نخستین دورۀ برگزاری‌اش بتواند چیزی بر سنت جوایز و جشنواره‌های ادبی ایران و فارسی‌زبان بیفزاید و علاوه بر آن، بتواند در قالب برگزاری این جشنواره، به هدف مهمی که برای خود در نظر گرفته است، نایل آید؛ و آن هدف جز این نیست که این جشنواره زبانی باشد برای رساندن این پیام: ادبیات مهم است و بسیار هم مهم است. نه تنها تفنن نیست، بلکه راهِ حل است. و اگر بنا باشد چیزی در پیرامون ما و در جامعۀ ما و در جهان ما تغییر کند، این تغییر از جایی میان کلمات رخ خواهد داد، از جایی میان خردورزی و از جایی میان ادبیات، که این از سه یکدیگر جدایی‌ناپذیرند.

دبیرخانۀ جایزۀ ادبیات اقلیت

ادبیات اقلیت / ۶ اسفند ۱۳۹۵

 

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا