جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ به باب دیلن رسید Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ آکادمی سوئد باب دیلن را به علت «خلق کلام شاعرانه در سنت و شعر آمریکایی» برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات 2016 معرفی کرد. باب دیلِن (Bob Dylan) زاده ۲۴ مه ادبیات اقلیت ـ آکادمی سوئد باب دیلن را به علت «خلق کلام شاعرانه در سنت و شعر آمریکایی» برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات 2016 معرفی کرد. باب دیلِن (Bob Dylan) زاده ۲۴ مه Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » بین الملل » جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ به باب دیلن رسید

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ به باب دیلن رسید

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ به باب دیلن رسید

ادبیات اقلیت ـ آکادمی سوئد باب دیلن را به علت «خلق کلام شاعرانه در سنت و شعر آمریکایی» برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات ۲۰۱۶ معرفی کرد.

باب دیلِن (Bob Dylan) زاده ۲۴ مه ۱۹۴۱، خواننده، آهنگساز و ترانه سرای آمریکایی است. وی که در سبک موسیقی بومی آمریکا به فعالیت می‌پرداخت، در دههٔ ۱۹۶۰ میلادی به سبک راک روی آورد و اشعار عاشقانهٔ راک اند رول روز را با اشعار ادبی و روشنفکرانهٔ کلاسیک در هم آمیخت. دیلن در پدیدار شدن سبکی در موسیقی به نام راک بومی (Folk Rock) در اواسط دههٔ شصت بسیار تأثیرگذار بود و به شکسپیر هم‌نسلان خود شهرت یافت.

مهارت کلامی، شوخ‌طبعی، تفسیر شرایط اجتماعی، کاربرد ماهرانه قافیه و استعاره از ویژگی‌های بارز اشعار دیلن است. او نه تنها بر موسیقی‌دانان بلکه بر نویسندگانی نظیر آلن گینزبرگ و جویس کرول اوتس نیز تأثیر عمیقی گذاشته‌است.

جایزه نوبل ادبیات یکی از پنج جایزه نوبل است و هرسال به نویسنده‌ای داده می‌شود که به گفته آلفرد نوبل برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمانخواهانه را نوشته باشد. منظور از «اثر» معمولاً مجموعه کارهای نویسنده‌است، اگرچه گاه در متن مربوط به جایزه از آثار مشخص نیز نام برده شده‌است.

برندگان امسال نوبل در رشته‌های دیگر پیش از این اعلام شده بودند و این آخرین جایزه‌ای بود که در سال ۲۰۱۶ برنده آن اعلام شد.

باب دیلن اولین ترانه‌سرایی است که برنده جایزه نوبل ادبیات می‌شود.

آکادمی سوئد برنده را تعیین می‌کند و در اوایل اکتبر هرسال آن را اعلام می‌دارد.

ادبیات اقلیت / ۲۲ مهر ۱۳۹۵

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا