رمان فرانسه: مولن کوچک / ژان لویی فورنیه Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ مولن کوچک داستان دو برادر است از زبانِ بذله‌گو و کنایه‌آمیزِ برادر کوچک‌تر: کسی که در طول زندگی همواره مورد تبعیض قرار گرفته است و از برادر بزرگ‌ ادبیات اقلیت ـ مولن کوچک داستان دو برادر است از زبانِ بذله‌گو و کنایه‌آمیزِ برادر کوچک‌تر: کسی که در طول زندگی همواره مورد تبعیض قرار گرفته است و از برادر بزرگ‌ Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » رمان فرانسه: مولن کوچک / ژان لویی فورنیه

رمان فرانسه: مولن کوچک / ژان لویی فورنیه

رمان فرانسه: مولن کوچک / ژان لویی فورنیه

ادبیات اقلیت ـ مولن کوچک داستان دو برادر است از زبانِ بذله‌گو و کنایه‌آمیزِ برادر کوچک‌تر: کسی که در طول زندگی همواره مورد تبعیض قرار گرفته است و از برادر بزرگ‌ترش اُگوستن دلِ پُری دارد. مولْنِ کوچک برای گرفتن انتقام از بخت ناسازگار و تبعیض‌های روزگار حربه‌ای بهتر از طنز و ریشخند سراغ ندارد و با همین سلاح نیز به نبردِ اُگوستن یا همان مولنِ بزرگ می‌رود…

ژان لویی فورنیه (Jean-Louis Fournier) نویسنده طنزپرداز و کارگردان برنامه‌های تلویزیونی فرانسوی در سال ۱۹۳۸ در کاله (Calais) به دنیا آمد. فورنیه با انتشار کجا می‌رویم بابا در سال ۲۰۰۸ برندۀ جایزۀ فمینا شد. او آثار داستانی متعددی نوشته و به چاپ رسانده است که از آن میان می‌توان به آخرین موی سیاه من، پدرم هرگز کسی را نکشته است، خدمتکار پروردگار و شاعر و زارع اشاره کرد. نوشته‌های او اغلب آمیزه‌ای از طنز و واقعیت‌های تلخ زندگی است.

جلسۀ یکشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ از سلسله جلسات سیر مطالعات رمان به بررسی این رمان اختصاص داشت و در آن، شرکت‌کنندگان به بیان درک و برداشت خود از این رمان پرداختند.

مولن کوچک با ترجمۀ محمود گودرزی، در هفتاد صفحه برای نخستین بار در سال ۱۳۹۴ در انتشارات مروارید منتشر شده است.

***

جلسات «سیر مطالعاتی رمان» هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود و در آن، به صورت دوره‌ای، رمان‌هایی از نویسندگان مهم و تأثیرگذار یک کشور، بر اساس تاریخ بررسی می‌شود.

در این جلسات که از آذر ۱۳۸۹ آغاز شده است، تا کنون بیش از صد رمان، نقد و بررسی شده‌اند. در دورۀ جدید این جلسات، رمان‌ها بر اساس ملیت نویسندۀ آن‌ها انتخاب می‌شوند. در دو دورۀ قبل رمان‌های آمریکایی و ایتالیایی خوانده و بررسی شده است و در دورۀ فعلی که سومین دورۀ این «سیر مطالعاتی» است، به رمان‌های فرانسوی پرداخته می‌شود این دوره از بررسی رمان «ژاک قضاقدری» اثر دیدرو شروع شده و خوانش رمان‌ها بر اساس سیر تاریخی نویسندگان آن‌ها ادامه دارد.

***

جلسات قبل:

«سرانجام شری» اثر سیدونی گابریل کولت

«خاموشی دریا» اثر ورکور

«دیو در تن» اثر رمون رادیگه

«پرواز ایکار» اثر رمون کنو

«چیزها» اثر ژرژ پرک

«منگی» اثر ژوئل اگلوف

«حکم مرگ» اثر موریس بلانشو

«افعی در مشت» اثر هروه بازن

«مردی با کبوتر» اثر رومن گاری

«جادۀ کمربندی» اثر آنری بوشو

«سلام بر غم» اثر فرانسواز ساگان

«مرگ کثیف» پی‌یر ـ ژان رمی

جلسۀ بعد:

یک‌شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵، رمان «مستأجر» اثر رولان توپور ترجمه کورش سلیم زاده نشر چشمه.

ادبیات اقلیت / ۱۷ خرداد ۱۳۹۵

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا