ضعف در خواندن زبان فارسی Reviewed by Momizat on . نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد ضعف دانش‌آموزان در درس‌های علوم و ریاضی به خاطر ضعف آن‌ها در خواندن زبان فارسی است. سیدرفیع احمد جواهری، پژوهشگر در حوزه خواندن، با ب نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد ضعف دانش‌آموزان در درس‌های علوم و ریاضی به خاطر ضعف آن‌ها در خواندن زبان فارسی است. سیدرفیع احمد جواهری، پژوهشگر در حوزه خواندن، با ب Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » ضعف در خواندن زبان فارسی

ضعف در خواندن زبان فارسی

ضعف در خواندن زبان فارسی

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد ضعف دانش‌آموزان در درس‌های علوم و ریاضی به خاطر ضعف آن‌ها در خواندن زبان فارسی است.

سیدرفیع احمد جواهری، پژوهشگر در حوزه خواندن، با بیان این مطلب به خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا گفت: وقتی به اشخاص می‌گوییم باید سواد خواندن خود را تقویت کنند، کاملاً موضع گرفته و ناراحت می‌شوند. منظور از ارتقای سطح سواد خواندن، بالا بردن چهار سطح خواندن است که عبارتند: تمرکز، استنتاج، استفهام و قضاوت و ارزشیابی.

او افزود: بیش از نیم‌ قرن است که در دنیا آزمونی تحت عنوان پرلز برگزار می‌شود که از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت می‌کنند. این آزمون در فاصله‌های زمانی پنج‌ساله تکرار می‌شود. ایران در سه دوره از این آزمون‌ها شرکت کرده که در هر سه‌ دوره نتایج ضعیفی کسب کرده است. دلیل اصلی این است که در مدارس کشور و به‌ویژه معلمان گرامی به شکل جدی به این مقوله نمی‌پردازند و اولیا نیز از این بحث بی‌خبرند. اکثر پدر و مادرها در بحث آموزش‌های مدرسه‌ای دانش‌آموزان به درس‌های علوم و ریاضی اهمیت می‌دهند؛ غافل از این‌که مشکل اصلی فرزند آن‌ها در بحث فارسی و به‌ویژه خواندن است و چون خوب خواندن را نمی‌داند و سطوح خواندن را به او آموزش نداده‌اند، درک مطلب ضعیفی داشته در نتیجه در مواجهه با مسائل علوم و ریاضی صورت مسائل را درک نمی‌کنند.

جواهری ادامه داد: انتشارات ابوعطا بیش از ۱۰ سال است که به این موضوع پرداخته و بعد از تجربیات فراوان به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌بایست به دانش‌آموزان و اولیا و مربیان به‌صورت همزمان پرداخت. این‌که برخی مؤسسات خود را بنیانگذار آزمون شبیه‌ساز پرلز می‌خوانند و مشابه آزمون پرلز را دقیقاً برگزار می‌کنند به‌جز لطمه زدن به اعتماد به‌ نفس دانش‌آموز و سنجش‌های مکرر بیهوده نتیجه‌ دیگری در بر نخواهد داشت. در صورتی‌که می‌بایست از نتایج این آزمون بین‌المللی که بعد در اختیار عموم قرار می‌گیرد استفاده کرد و راهکاری به IEA از برگزاری هر دوره‌ آن توسط سازمان فراخور نیاز جامعه و بومی‌سازی‌شده در اختیار نوباوگان قرار داد.

مدیر انتشارات ابوعطا گفت: بعد از تحقیقات فراوان توسط کارشناسان این نشر متوجه شدیم که بیشتر مشکل در ایران به اولیا و مدارس برمی‌گردد؛ چراکه اولیای ما خواهان تقویت دروس علوم و ریاضی هستند و مدارس نیز به همین سمت پیش‌ رفته‌اند و سعی کرده‌اند در این دروس بچه‌ها را تقویت کنند و با این شیوه ما فقط حفظیات دانش‌آموز راتقویت کرده‌ایم و به قول معروف در سطح یک (تمرکز) فعالیت کرده‌ایم. به همین دلیل خواندن ادراکی فرزندان‌مان دچار افول شده است و تا زمانی‌که به سطوح دو و سه و چهار نپردازیم روال همین خواهد بود. البته مدارسی هم هستند که به سمت یاددهی سطوح خواندن قدم برداشته‌اند و هرساله تعداد آن‌ها رو به گسترش است اما بهتر است سرعت حرکت خیلی بیشتر باشد تا شاهد شکوفایی فرزندان‌مان باشیم. قابل ذکر است که اولیا و مربیان و مدیران مدارس می‌بایست با وسواس بیشتری مؤسسات مجری را گزینش کنند تا در بحث آموزش و بودجه بتوانیم به سمت درستی حرکت کنیم.

ایسنا

ادبیات اقلیت / ۱۴ دی ۱۳۹۴

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا