فراخوان جایزه شعر آذر / دورۀ دوم Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ جشنوارۀ شعر آذر، جشنواره ای است که به یاد شاعر درگذشته، غلامرضا بروسان و برای گرامیداشت او سال گذشته در خراسان رضوی کلید خورد. نخستین دوره این جا ادبیات اقلیت ـ جشنوارۀ شعر آذر، جشنواره ای است که به یاد شاعر درگذشته، غلامرضا بروسان و برای گرامیداشت او سال گذشته در خراسان رضوی کلید خورد. نخستین دوره این جا Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » جوایز ادبی » فراخوان جایزه شعر آذر / دورۀ دوم

فراخوان جایزه شعر آذر / دورۀ دوم

فراخوان جایزه شعر آذر / دورۀ دوم

ادبیات اقلیت ـ جشنوارۀ شعر آذر، جشنواره ای است که به یاد شاعر درگذشته، غلامرضا بروسان و برای گرامیداشت او سال گذشته در خراسان رضوی کلید خورد.

نخستین دوره این جایزه آذرماه سال گذشته در سطح استان خراسان رضوی برگزار شد و امسال سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را پوشش خواهد داد.

جواد کلیدری، دبیر این جایزه در گفت وگویی با هفته نامۀ فراخبر دربارۀ این جایزه گفته است: درکشورما به‌رغم تعدد جشنواره‌های ادبی سالانه، همیشه جای خالی یک جشنواره‌ی صرفا ادبی و برآمده از متن جامعه‌ی شعرا و نویسندگان محسوس بوده‌است. بر اساس همین نیاز، گروهی از شعرای مشهدی و خراسانی تصمیم گرفته‌اند که از این پس، در آذرماه (ماهی که تولد و درگذشت شاعر جوان معاصر غلام‌رضا بروسان درآن اتفاق افتاده‌است) جشنواره‌ای برای گرامیداشت یاد او برگزار و به این مناسبت از استعدادهای شهر و دیارمان تقدیر کنند.

کلیدری در ادامه گفته است: هدف اصلی برگزاری این جشنواره، رشد شعر سپید خراسان است. همچنین ایجاد فضای سالم رقابتی برای افرادی که به تازگی پا به این عرصه گذاشته‌اند و می‌خواهند شعر خود را ارزیابی کنند. بر همین اساس، هم مقرر است که این جایزه، هر ساله در تاریخ ۲۵ آذر، هم‌زمان با زادروز شاعر این شاعر فقید برگزار بشود.

در اولین اطلاعیه برگزارکنندگان این جایزه آمده است: «ما بر این باوریم که برگزاری یک جایزه‌ی ادبی ـ در شکل صحیح‌اش ـ می‌تواند به حرکت و رشد شعر معاصر، تأثیر مثبت و سازنده‌ای بگذارد و «جایزه‌ی شعر آذر»، فارغ از هر انگیزه‌ی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تنها با هدف رشد و اعتلای شعر فارسی والبته معرفی چهره‌های جوان شعر امروز، اعلام حضور می‌کند.»

در این اطلاعیه، همچنین این دونکته نیز مورد تاکید قرار گرفته است که: «جایزه‌ی شعر آذر، در حوزه‌ی شعر آزاد ایران فعالیت دارد و وابسته به هیچ گروه، نهاد و سازمانی نیست  و کاملاً مستقل عمل می‌کند.»

پس از یک دوره برگزاری این جایزه در سال گذشته، اکنون فراخوان دومین دورۀ برگزاری آن منتشر شده است.

فراخوان دومین دوره جایزه مستقل شعر آذر به شرح زیر است:

۱- جایزه شعر آذر مستقل بوده و به هیچ نهاد، ارگان و سازمان دولتی وابسته نیست.

۲- جایزه شعر آذر فعلا در حوزه شعر سپید فارسی فعالیت داشته و از پذیرفتن شعر در قالب‌های دیگر معذور است.

۳- نخستین دوره این جایزه آذرماه سال گذشته در سطح استان خراسان رضوی برگزار شد و امسال سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را پوشش خواهد داد.

۴- این جایزه محدودیت سنی، فکری، حزبی و… ندارد و علاقه‌مندان می‌توانند با هر گرایشی در آن شرکت کنند.

۵- علاقه‌مندان به شرکت در جایزه لازم است پنج شعر سپید خود را در نرم‌افزار word و با فونت Arial به همراه مشخصات کامل و دقیق شامل نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، تلفن همراه، شهر و نشانی پستی به ایمیل دبیرخانه ارسال کنند.

۶- تنها پل ارتباطی برای ارسال شعرها پست الکترونیکی azarpoem@yahoo.com است و از پذیرفتن آثار به شکل دستی یا پستی و… معذوریم.

۷- مهلت ارسال آثار از اول مهر تا اول آذر سال ۱۳۹۴ به مدت دو ماه است. این مدت زمان قابل تمدید نیست و قطعا آثاری که پس از مهلت مقرر به دبیرخانه برسند از جریان داوری کنار گذاشته می‌شوند.

۸- اسامی داوران این دوره بعد از اتمام مهلت زمان ارسال آثار اعلام خواهد شد.

۹- همان گونه که در فراخوان نخستین دوره جایزه شعر آذر وعده داده شده بود آثار ۱۵ نفر برتر نهایی در مجموعه‌ای به شکل کتاب منتشر شده و به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود. شعرهای برگزیدگان دوره دوم نیز به همین صورت چاپ و منتشر خواهد شد.

۱۰- از سه شاعر برگزیده این دوره هم با تندیس، لوح یادبود و جایزه نقدی تقدیر خواهد گرفت.

۱۱- شماره تلفن ۰۹۳۷۰۵۴۴۸۷۸ جوابگوی سوالات احتمالی شرکت‌کنندگان است.

جواد کلیدری دبیر جایزه شعر آذر است.

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا