معرفی و مرور مجله ادبی آگنی (AGNI) Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ سمیه سلطانپور: هنرمند ایده‌های ذهنی‌اش را بر اساس ذهنیت هنری‌اش تولید می‌کند. اثر ساخته شده در بستر مناسب خودش ارائه داده می‌شود. هنرمندان، هنردو ادبیات اقلیت ـ سمیه سلطانپور: هنرمند ایده‌های ذهنی‌اش را بر اساس ذهنیت هنری‌اش تولید می‌کند. اثر ساخته شده در بستر مناسب خودش ارائه داده می‌شود. هنرمندان، هنردو Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » بین الملل » معرفی و مرور مجله ادبی آگنی (AGNI)

معرفی و مرور مجله ادبی آگنی (AGNI)

یادداشت و گزارشی از: سمیه سلطانپور
معرفی و مرور مجله ادبی آگنی (AGNI)

ادبیات اقلیت ـ سمیه سلطانپور: هنرمند ایده‌های ذهنی‌اش را بر اساس ذهنیت هنری‌اش تولید می‌کند. اثر ساخته شده در بستر مناسب خودش ارائه داده می‌شود. هنرمندان، هنردوستان و منتقد هنری اثر را مطالعه می‌کنند، می‌بینند و به بوته‌ی نقد می‌سپارند. ارائه‌ی اثر به مخاطب، علاوه بر جرئت و شهامت سازننده‌ی اثر، نیازمند مکان و محیط مناسب برای ارائه‌ی اثر است. هرقدر وسعت و جمعیت مخاطب اثر، گسترده‌تر باشد، دلهره و دلشوره‌ی سازنده‌ی اثر برای ارائه‌ی دسترنجش کمتر می‌شود.

مرزهای اجتماعی ـ فرهنگی با گذر زمان از بین می‌روند. ترجمه‌ی محصولات ادبی باعث می‌شود تا ملت‌ها برخلاف خواست دولت‌ها با یک‌دیگر در تعامل باشند. ورودی و خروجی این تعاملات اگرچه تحت تأثیر اتفاقات سیاسی در نوسان است، هیچ وقت متوقف نشده است.

راه‌های متفاوتی برای ارائه‌ی آثار هنری به مخاطبان خارج از مرزهای سیاسی وجود دارد. مسابقات و جشنواره‌های ادبی، سایت‌های ادبی و مجلات ادبی که حاضر به نشر و باز نشر داستان‌ها، رمان‌ها، اشعار و مقالات ادبی نویسندگان از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف هستند، موقعیت‌های مناسبی‌اند تا آثار ادبی فارسی به مخاطبان جهانی ادبیات ارائه شود. مجلات ادبی بی‌شماری در دنیا به چاپ می‌رسند. بیشتر این مجلات آثار هنرمندان و نویسندگان کشورهای مختلف را منتشر می‌کنند. بیش از ۴۸۰۰ مجله‌ی ادبی انگلیسی‌زبان در دنیا منتشر می‌شود، که اکثر آن‌ها از آثار ملل مختلف استقبال می‌کنند.

در این سلسله‌یادداشت‌ها سعی می‌کنیم تا مجلات ادبی معتبر انگلیسی زبان را که حاضر به نشر آثار ادبی بین‌المللی هستند و از طرفی برای نشر آثار به نویسنده‌ی اثر، حق تألیف پرداخت می‌کنند معرفی کنیم. در این معرفی سعی می‌کنیم تا قوانین و مقررات هر مجله و نحوه‌ی ارسال آثار را برای مخاطبان مشخص کنیم تا نویسندگان بتوانند با صرف کمترین زمان، آثار ادبی برای این مجلات بفرستند.

در این یادداشت مجله‌ی ادبی AGNI را به خوانندگان ادبیات اقلیت معرفی می‌کنیم:

مجله‌ی ادبی AGNI

مجله‌ی ادبی AGNI اولین بار در سال ۱۹۷۲ در کالج انتیوک (Antioch College) در ایالت اوهایوی آمریکا به همت دانشجویی به نام اسکولد ملنیکزوک (Askold Melnyczuk) به چاپ رسید. ملنیکزوک تمایل داشت تا هنرمندان و نویسندگان با دیدگاه‌های جدید و متنوع دور هم جمع شوند و آثارشان را در معرض دید قرار بدهند. آثار نویسندگان بنامی همچون جومپا لاهیری، قبل از اینکه به شهرت برسند، در این نشریه به چاپ رسیده است. تا به حال آثار مختلفی که از زبان‌های اردو، چینی، یونانی، لاتین، آلمانی، فرانسوی، ترکی و… ترجمه شده اند، در این مجله چاپ شده است، ولی تا کنون ترجمه آثار فارسی در این مجله منتشر نشده است.

مجله‌ی AGNI دوبار در سال در بهار و پاییز منتشر می‌شود. آثار ارسالی هیچ‌گونه محدودیت موضوعی و کلمه‌ای ندارد. آثار ادبی باید در فاصله‌ی ۱ سپتامبر تا ۳۱ می برای مجله فرستاده شود. در هر نوبت ارسال، هنرمند می‌تواند یک داستان یا یک مقاله یا پنج قطعه شعر ارسال کند. مجله خود را موظف کرده بین دو تا چهار ماه بعد از دریافت آثار، جواب پذیرش یا رد آثار را برای نویسنده ارسال کند. آثاری که خارج از این بازه‌ی زمانی ارسال شوند، بررسی نمی‌شوند.

مجله‌ی AGNI در قبال چاپ آثار، به نویسنده حق الزحمه پرداخت می‌کند. برای هر صفحه نثر ۱۰ دلار و هر صفحه شعر ۱۵ دلار تا سقف ۱۵۰ دلار پرداخت می‌کند. (این مبلغ در سال ۲۰۱۵ دوبرابر شده بود.)

آثار هنری می‌توانند به دو طریق برای مجله ارسال شوند. یا از طریق صفحه ثبت آثار یا از طریق پست به آدرس پستی مجله:

AGNI Magazine

Boston University

۲۳۶ Bay State Road

Boston, MA 02215

آثاری که به صورت پستی فرستاده می‌شوند، باید تایپ شده و پرینت گرفته شده باشد و در صفحه‌ی اول آثار، اطلاعات شخصی نویسنده نوشته شده باشد. آثاری که با پست فرستاده شده‌ باشند، بازگردانده نمی‌شوند.

اگر آثار ارسالی تا قبل از اعلام نظر مجله مورد قبول مجله‌ی دیگری قرار گرفت، باید از طریق ایمیل (agni@bu.edu) مسئولین مجله‌ی AGNI را مطلع کرد.

ادبیات اقلیت / ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا