نمایش دو تابلوی نقاشی هیتلر در تهران Reviewed by Momizat on . دو تابلوی نقاشی از آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی در نمایشگاهی در تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است. این دو تابلوی آبرنگ در نمایشگاه "رنگ، بوم، معماری" که از دو تابلوی نقاشی از آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی در نمایشگاهی در تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است. این دو تابلوی آبرنگ در نمایشگاه "رنگ، بوم، معماری" که از Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » نمایش دو تابلوی نقاشی هیتلر در تهران

نمایش دو تابلوی نقاشی هیتلر در تهران

نمایش دو تابلوی نقاشی هیتلر در تهران

دو تابلوی نقاشی از آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی در نمایشگاهی در تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این دو تابلوی آبرنگ در نمایشگاه “رنگ، بوم، معماری” که از دوشنبه ۱۳ مهرماه در گالری دفینه برپا شده در کنار ۲۳ اثر هنری دیگر از هنرمندان ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته شده است.

گلناز گل‌صباحی، مسئول برگزاری این نمایشگاه به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که دو اثر هیتلر در اختیار بنیاد مستضعفان بود. بعدها که مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد شکل گرفت، این دو تابلو اثر هنری تشخیص داده شدند و در اختیار این مجموعه قرار گرفت.

به گفته برگزارکنندگان، این دو تابلو که اکنون در تملک بنیاد مستضعفان است، پیش از انقلاب ایران احتمالا متعلق به شخصی به نام “افشار نامی” بوده است که “از بلندپایگان رژیم سابق” بود.

خانم گل‌صباحی گفت: “این دو اثر در دوره‌ حضور هیتلر در وین نقاشی شده‌اند. بر اساس گواهی اصالت آثار تخمین زده می‌شود که آن‌ها در اولین دهه قرن ۲۰ خلق شده‌اند و هر دو بنایی را در شهر نشان می‌دهند. یکی سر در کلیسا و تئاتر شهر و دیگری ساختمانی که ممکن است دانشگاهی قدیمی بوده باشد.”

در نمایشگاه “رنگ، بوم، معماری” که تا ۲۷ مهرماه ادامه دارد آثاری از اوژن فلاندن، سرگئی کولسنیکوف، گارسیا رودریگز، پی زومر، کرک، یرواند نهاپطیان و هوشنگ سیحون به نمایش گذاشته شده است.

هیتلر و هنر*

هیتلر در ۱۶ سالگی بدون گرفتن مدرک تحصیلی مدرسه را رها کرد و در وین نقاشی می‌کشید و برای تامین زندگی‌اش دچار مشکل بود. او در سال‌های جوانی در آرزوی هنرمند شدن برای ورود به آکادمی هنرهای زیبای وین تقاضا کرد، اما رد شد.

نقاشی‌های هیتلر از نگاه کارشناسان اهمیت هنری چندانی ندارند، اما به دلیل شهرت او به حراج گذاشته می‌شوند و با قیمت‌های نسبتا بالایی به فروش می‌روند.

چند ماه پیش مجموعه‌ای از تابلوهای آبرنگ و طراحی‌های او در یک حراجی در آلمان ۴۰۰ هزار یورو فروخته شد.

سال گذشته هم تابلوی آبرنگ دیگری از هیتلر که در سال ۱۹۱۴ ترسیم شده، ۱۲۹ هزار یورو به فروش رفت.

پیشتر فروش آثار نقاشی هیتلر بحث‌برانگیز بود و عموما با واکنش منفی بازماندگان و خانواده‌های قربانیان هولوکاست رو به رو بوده است.

قصر نوشواین‌شتاین در باواریا اثر آدولف هیتلر

قصر نوشواین‌شتاین در باواریا اثر آدولف هیتلر

آدولف هیتلر بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ رهبری آلمان نازی را در اختیار داشت و با حمله نظامی به لهستان در سال ۱۹۳۹ آتش جنگ جهانی دوم را برافروخت که منجر به کشته شدن میلیون‌ها نفر شد.

هیتلر در دوران رهبری‌اش حساسیت خاصی بر روی هنر داشت و رژیم نازی به هر اثر هنری که آن را در تضاد با ایده‌آل‌های نازیسم از جمله ملی‌گرایی و برتری نژاد آریایی می‌دید، برچسب “منحط” می‌زد و آن‌ها را ضبط می‌کرد.

—- * بی بی سی فارسی

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا