نهمین جشنواره قند پارسی شانزدهم و هفدهم اسفند ۱۳۹۶ برگزار می‌شود Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ هم‌زمان با رونمایی پوستر نهمین جشن‌واره‌ ادبی «قند پارسی»، برنامه‌های این همایش بزرگ ادبی اعلام شد. به گزارش روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان، د ادبیات اقلیت ـ هم‌زمان با رونمایی پوستر نهمین جشن‌واره‌ ادبی «قند پارسی»، برنامه‌های این همایش بزرگ ادبی اعلام شد. به گزارش روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان، د Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » جوایز ادبی » جشنواره قند پارسی » نهمین جشنواره قند پارسی شانزدهم و هفدهم اسفند ۱۳۹۶ برگزار می‌شود

نهمین جشنواره قند پارسی شانزدهم و هفدهم اسفند ۱۳۹۶ برگزار می‌شود

نهمین جشنواره قند پارسی شانزدهم و هفدهم اسفند ۱۳۹۶ برگزار می‌شود

ادبیات اقلیت ـ هم‌زمان با رونمایی پوستر نهمین جشن‌واره‌ ادبی «قند پارسی»، برنامه‌های این همایش بزرگ ادبی اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان، در نشست هفتگی خانه ادبیات افغانستان که ساعت ۱۶ عصر پنج‌شنبه ۱۰ اسفند در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری تهران برگزار گردید، پوستر  نهمین جشن‌واره‌ «قند پارسی» رونمایی شد. علی‌مدد رضوانی، مدیر اجرایی «قند پارسی» در این نشست گفت: «نهمین جشن‌واره‌ «قند پارسی» ساعت ۱۳:۳۰ بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۶ اسفند (حوت) ۱۳۹۶ با پیام سرور دانش، معاون ریاست جمهوری افغانستان در سالن سوره حوزه هنری در تهران افتتاح می‌شود. سپس در کنار شعرخوانی و داستان‌خوانی راه‌یافتگان به مرحله نهایی داوری و شاعران ‌هم‌زبان ایرانی، کارشناسان درباره جایگاه فرهنگی و تمدنی بلخ سخن می‌گویند. ویژه‌نامه «قند پارسی» نیز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد».

مدیر اجرایی جشن‌واره‌ «قند پارسی» درباره برنامه‌های روز دوم این همایش نیز گفت: «نشست‌ تخصصی شعر و داستان با حضور کارشناسان و داوران قند پارسی ساعت ۹ صبح به صورت هم‌زمان در دو تالار جداگانه حوزه هنری تهران برگزار می‌شود. در نشست تخصصی داستان، تینا محمدحسینی، محمدرضا بایرامی، عالیه عطایی و رسول سیمیا داستان‌های تعدادی از شرکت‌کنندگان را می‌شنوند و درباره آسیب‌شناسی داستان افغانستان و چشم‌انداز آینده آن سخن می‌گویند. کتاب گزیده داستان‌های نهمین جشن‌واره «قند پارسی» هم در این برنامه رونمایی می‌شود. این نشست در تالار مهرداد اوستا برگزار می‌گردد. نشست تخصصی شعر را هم با حضور زهرا زاهدی، شکور نظری، محمدحسین فیاض، شریف سعیدی و ابوطالب مظفری و گفت‌وگوی این کارشناسان با مخاطبان در میزگرد کارشناسی شعر افغانستان در تالار امیرحسین فردی برگزار می‌‌کنیم. کتاب گزیده شعر‌های نهمین جشن‌واره «قند پارسی» هم در این برنامه رونمایی می‌شود».

رضوانی برنامه‌های اختتامیه همایش «قند پارسی» را چنین تشریح کرد: «اختتامیه این جشن‌واره، ساعت ۱۳:۳۰ بعد از ظهر روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند (حوت) در سالن سوره حوزه هنری در تهران آغاز می‌شود. در بخش اول، تعدادی دیگر از شاعران و داستان‌نویسان جوان افغانستان در کنار شاعران هم‌زبان ایرانی شعر و داستان می‌خوانند. هم‌چنین محمدرضا بایرامی، نویسنده و داور داستان «قند پارسی» درباره ادبیات داستانی جهان، ایران و افغانستان سخن می‌گوید. سپس در نوبت دوم برنامه‌ها که به «نکوداشت شریف سعیدی» اختصاص دارد، حمیدرضا شکارسری، شاعر و داور شعر «قند پارسی» و ابوطالب مظفری درباره کارنامه ادبی سعیدی سخنرانی می‌کنند. آن‌گاه آخرین اثر ادبی شریف سعیدی با حضور خودش رونمایی می‌شود. در نوبت سوم و پایانی اختتامیه، مدیر علمی جشن‌واره گزارش شورای علمی را می‌خواند. سپس صاحبان آثار برتر و شایسته قدردانی جایزه می‌گیرند. آوای موسیقی افغانستان هم در هر دو روز برنامه طنین‌انداز خواهد شد. میز فروش آثار و محصولات فرهنگی نیز به سنت دوره‌های گذشته برپا می‌شود».

رضوانی با سپاس از همه همکاران دبیرخانه و نهادهای افغانستانی و ایران همکار در این دوره از جشن‌واره گفت که امسال با مشکلات مالی متعدد روبه‌رو بودیم، ولی تلاش کرده‌ایم از کیفیت برنامه‌های همایش کاسته نشود. به گفته وی، حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، انتشارات تاک، مؤسسه شهرستان ادب و بنیاد اندیشه با خانه ادبیات افغانستان همکاری کرده‌اند.

گفتنی است آصف سلطان‌زاده، محمدحسین محمدی، کاوه جبران، عالیه عطایی و محمدرضا بایرامی داستان‌های این دوره از جشن‌واره را داوری کردند و ضیا قاسمی، روح‌الامین امینی، شکریه عرفانی، بهروز یاسمی و حمیدرضا شکارسری داوران افغانستانی و ایرانی بخش شعر بودند. این جشن‌واره دوسالانه که با هدف شناساندن چهره‌های تازه در عرصه شعر و داستان جوان افغانستان برگزار می‌شود، امسال به نکوداشت ادبی «محمدشریف سعیدی»، شاعر و پژوهشگر معاصر افغانستان اختصاص دارد. هم‌چنین این بار از جایگاه فرهنگی و تمدنی «بلخ باستانی» تجلیل می‌شود. جشن‌واره «قند پارسی» تنها در رشته‌ «شعر» (سنتی و آزاد) و «داستان کوتاه» برگزار می‌شود و جوانان علاقه‌مند زیر سی سال می‌توانستند در آن شرکت کنند.

پوستر نهمین جشنواره قند پارسی

پوستر نهمین جشنواره قند پارسی

ادبیات اقلیت / ۱۲ اسفند ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا