هشتمین جشنواره قند پارسی در تهران برگزار می‌شود Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ جشنواره قند پارسی: هشتمین جشنواره دوسالانه قند پارسی، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، 19 و 20 اسفند 1394 با حضور اهل ادب، فرهنگ و هنر افغانستان و ایر ادبیات اقلیت ـ جشنواره قند پارسی: هشتمین جشنواره دوسالانه قند پارسی، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، 19 و 20 اسفند 1394 با حضور اهل ادب، فرهنگ و هنر افغانستان و ایر Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » جوایز ادبی » جشنواره قند پارسی » هشتمین جشنواره قند پارسی در تهران برگزار می‌شود

هشتمین جشنواره قند پارسی در تهران برگزار می‌شود

هشتمین جشنواره قند پارسی در تهران برگزار می‌شود

ادبیات اقلیت ـ جشنواره قند پارسی: هشتمین جشنواره دوسالانه قند پارسی، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ با حضور اهل ادب، فرهنگ و هنر افغانستان و ایران در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار می‌شود.

محمدصادق دهقان، دبیر هشتمین جشنواره دو سالانه قند پارسی در گفت‌وگویی اختصاصی با «ادبیات اقلیت» از برپایی جشنواره «قند پارسی» در چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ با حضور شخصیت‌های ادبی، فرهنگی و علمی دو کشور افغانستان و ایران خبر داد. وی در این باره گفت: «در این نشست، چند تن از کارشناسان ادبی افغانستان و ایران مانند محمدکاظم کاظمی، شاعر معاصر افغانستان سخن می‌گویند و شاعران و داستان‌نویسان جوان راه یافته به مرحله نهایی جشنواره شعر و داستان می‌خوانند. ویژه‌برنامه‌ای هم به مناسبت انتخاب شهر باستانی «بامیان» به عنوان پایتخت فرهنگی سارک (اتحادیه کشورهای منطقه جنوب آسیا) داریم که در آن، شوکت‌علی محمدی و محمدحسین فیاض، پژوهشگران بامیان‌شناس درباره جایگاه تمدنی «بامیان» سخن می‌گویند. در بخش «چشم‌انداز ادبیات معاصر ایران» هم تعدادی از شاعران ایران شعر می‌خوانند».

دبیر جشنواره قند پارسی درباره برنامه‌های روز دوم جشنواره «قند پارسی» هم یادآوری کرد که این برنامه پنج‌شنبه ۲۰ اسفند با شعرخوانی و داستان‌خوانی شرکت‌کنندگان در این رقابت ادبی آغاز می‌شود و کارشناسان ادبی افغانستانی و ایرانی مانند علی عبداللهی، شاعر، مترجم و داور بخش شعر درباره ادبیات فارسی سخنرانی می‌کنند. وی بخش مهم برنامه‌های این روز را برگزاری ویژه‌برنامه نکوداشت آصف سلطان‌زاده، داستان‌نویس نام‌دار افغانستانی دانست که در آن، از کارنامه ادبی این نویسنده تجلیل می‌شود و تنی چند از داستان‌نویسان درباره آثار سلطان‌زاده سخن می‌گویند. در اختتامیه جشنواره هم برگزیدگان بخش‌های شعر سنتی، شعر آزاد و داستان معرفی می‌شوند. دهقان در بخش دیگری از سخنان خود، برپایی نمایشگاه عکس ویژه «بامیان»، رونمایی از چند کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب، اجرای موسیقی افغانستان و ایران، برگزاری نشست جنبی شعرخوانی و برگزاری نشست داستانی با حضور جواد جزینی و حسن محمودی، داستان‌نویسان معاصر ایران و از داوران جشنواره را از دیگر برنامه‌های این جشنواره اعلام کرد.

جشنواره قند پارسی

جشنواره قند پارسی

دبیر جشنواره قند پارسی درباره فرآیند داوری این جشنواره گفت: «فرآیند دریافت و داوری آثار در هشتمین جشنواره، پنج ماه وقت گرفت. فراخوان در ماه مهر منتشر شد و دریافت و دسته‌بندی آثار تا پایان آذر ادامه داشت. در این دوره، ۹۱ شاعر با ۱۸۵ قطعه شعر آزاد و ۱۸۰ قطعه شعر سنتی در جشنواره شرکت کردند و ۴۰ داستان‌نویس، ۹۵  اثر به دبیرخانه فرستادند که از بین آن‌ها ۳۸ شاعر و ۲۴ داستان­نویس به دور نهایی داوری راه یافتند».

«قند پارسی»، جشنواره‌ای دوسالانه است که خانه ادبیات افغانستان آن را از سال ۱۳۸۱ تا کنون با پشتیبانی نهادهای افغانستانی و ایرانی در تهران برگزار کرده‌ است و همیشه چهره‌های تازه‌ای از جوانان شاعر و داستان‌نویس را به قلمرو ادب پارسی معرفی می‌کند. «قند پارسی» تنها جشنواره‌ای در داخل و خارج افغانستان است که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد و تا کنون به صورت منظم و با در برگرفتن بخش شعر و داستان برگزار شده است. دیگر ویژگی این جشنواره آن است که همیشه ترکیبی از داوران افغانستانی و ایرانی، آثار شرکت‌کنندگان را داوری می‌کنند. در دوره‌های پیشین، زنده‌یادان منوچهر آتشی، محمدعلی سپانلو و فتح‌الله بی‌نیاز از داوران این جشنواره بوده‌اند. در این دوره نیز محمدحسین محمدی، حسین فخری، منیژه باختری، جواد جزینی و حسن محمودی در بخش داستان و دکتر سمیع حامد، صادق عصیان، شکور نظری، سعید بیابانکی و علی عبداللهی در بخش شعر داور بودند.

این جشنواره دو روزه، از ساعت ۱۵ عصر روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۹ و ۲۰ اسفند (حوت) ۱۳۹۴ در تالار سوره حوزه هنری واقع در خیابان حافظ، تقاطع سمیه، روبه‌روی دانشگاه امیر کبیر برگزار می‌شود و شرکت برای همه علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر و ادب افغانستان و ایران آزاد است.

ادبیات اقلیت / ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

 

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا