گزارشی از جلسه نقد کتاب مرده بازی نوشتۀ مهدی موسوی نژاد Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ هفتاد وسومین جلسه بلور قلم که به نقد و بررسی مجموعه داستان مرده بازی اختصاص داشت ساعت 17 روز دوشنبه، 20 خرداد 1392 با حضور نویسنده کتاب، مهدی موس ادبیات اقلیت ـ هفتاد وسومین جلسه بلور قلم که به نقد و بررسی مجموعه داستان مرده بازی اختصاص داشت ساعت 17 روز دوشنبه، 20 خرداد 1392 با حضور نویسنده کتاب، مهدی موس Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » گزارشی از جلسه نقد کتاب مرده بازی نوشتۀ مهدی موسوی نژاد

گزارشی از جلسه نقد کتاب مرده بازی نوشتۀ مهدی موسوی نژاد

گزارشی از جلسه نقد کتاب مرده بازی نوشتۀ مهدی موسوی نژاد

ادبیات اقلیت ـ هفتاد وسومین جلسه بلور قلم که به نقد و بررسی مجموعه داستان مرده بازی اختصاص داشت ساعت ۱۷ روز دوشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ با حضور نویسنده کتاب، مهدی موسوی نژاد و فهیمه جعفریان و محمدرضا گودرزی به عنوان منتقدان کتاب درفرهنگسرای فردوس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، طبق روال برنامه های قبل در ابتدا داستان «عملیات شماره چهار» توسط نویسنده برای حاضران خوانده شد.

فهیمه جعفریان در نقد این کتاب گفت: مجموعه داستان مرده بازی متشکل از بیست داستان است که داستان های آن یکدست نیستند و این یکدست نبودن جنبه ارزشی ندارد و دال بر خوب یا بد بودن مجموعه نیست. هر داستان هویت خاصی دارد و باید در گونه خودش نقد و بررسی شود تا موفق بودن یا نبودن آن مشخص بشود و در انتها با برآیند داستان ها به جمع بندی از کل مجموعه رسید و مجموعه را ارزش­گذاری کرد.

وی افزود: در مجموعه داستان مرده بازی با وجود تنوع، تفکر خاصی بر آن حاکم است و آن اندیشیدن به موقعیت انسان در جهان است. مانند داستان مقبره که داستان مردی است که در خانه اش زندانی شده است، این موقعیت می تواند استعاره ای از موقعیت انسان در جهان باشد. در اینگونه داستان ها که اندیشه وجه غالب آن است، از واقع­گرایی دور می­شود و به طرف نمادگرایی و تمثیل داستان های شگفت می رود و این فاصله گیری از واقع گرایی در زبان و فرم روایت هم اتفاق افتاده است.

این منتقد ادبی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های دیگر مجموعه داستان مرده بازی پرداختن به امر نوشتن است. امر نوشتن را در مقابل داستان های قصه محور قرار داده­ام که در آن تعلیق و کشمکش ایجاد می شود تا روایت جذاب و پرکشش باشد و از تقابل ها که موتور حرکت روایت هستند استفاده می کند. ولی اینجا محور، نه قصه گویی بلکه پرداختن و کلنجار رفتن با نوشتن است. ممکن است داستان فقط توصیف یک موقعیت بدون کنش باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد. مانند داستان «دو راسو مگسها» یامث لداستان «قصه ای برای یک شب سرد» که راوی هر کار می کند نمی تواند قصه ای بگوید. مدام می نویسد و می نویسد ولی در عمل حرکتی نداریم و داستانی شکل نمی گیرد.

در ادامه نیز محمدرضا گودرزی، دیگر منتقد این نشست درباره کتاب مرده بازی گفت: در این مجموعه کمتر شاهد داستانی واقع گرا به شیوه متعارف هستیم ولی باز میتوان گفت که از ۲۰ داستان این مجموعه ۱۲ داستان واقع گرا هستند به این معنا که واقعیت در ذهن شخصیت ها معنا می یابد. نویسنده دغدغه نامتعارف و خاص بودن دارد و تجربی می نویسد به همین دلیل ارتباط برقرار کردن خواننده با داستان های مجموعه دشوار است و مخاطب تلویحی آنها خوانندگان حرفه ای هستند.

وی با بیان اینکه راوی ۱۸ داستان این مجموعه، اول شخص است که نشان دهنده گرایش روانشناختی در داستان هاست، افزود: ویژگی روایی این داستان ها را می توان چنین برشمرد؛ تکیه بر برجسته سازی زبان به این معنا که در همه داستان ها زبان، خود را به رخ می کشد و گاه مانع از ارتباط خواننده با سایر عناصر داستان می شود. لذا مساله اصلی داستان ها اغلب مبهم بیان شده است. به دلیل ذهنی بودن داستان ها گاه یک جمله یک صفحه است. نویسنده سعی کرده جزئیات داستان ها را با دقت وصف کند لذا حرکت داستان ها کند است.

این منتقد ادبی در ادامه یادآور شد: از خوانش این داستان ها می توان فهمید که نویسنده توان داستان نویسی دارد و تخیل سرشار او می تواند به او برای نوشتن کمک کند. نگاه خاص نویسنده به انسان و جهان درخور توجه است و نشان می دهد که ما با داستان نویس مستعدی روبرو هستیم هرچند ویژگی شعری داستان ها گاه از ویژگی داستانی شان بیشتر است.

وی اظهار داشت: این داستان ها درباره انسان های درمانده، تنها، منزوی و حاشیه ای جامعه است و نشان می دهد که اینگونه افراد از برقراری ارتباط با دیگر انسان ها ناتوان و منفعل هستند و فقط با درون و اوهام خود به سر می برند.

کتاب مجموعه داستان مرده بازی متشکل از بیست داستان کوتاه است که توسط انتشارات افراز در سال ۱۳۹۱ برای اولین بار به چاپ رسیده است. دست آخر، مقبره، جریش کشی، مسخ، این زن ها، گربه خانه پدری، صیاد، یک هدیه خوب برای لیلا، لطف کنید و نروید، گردش شبانه، آوازهای چخوفی، پشت بوته های شمشاد و… عنوان برخی از داستان های این کتاب هستند.

ادبیات اقلیت / ۲۸ تیر ۱۳۹۴

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا