گزارشی از نخستین دورهمی سایت و جایزه ادبیات اقلیت در تهران Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ روز یکشنبه، ششم فروردین 1396، نخستین دورهمی ادبی سایت و جایزه ادبیات اقلیت با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات در تهران برگزار شد. ادبیات اقلیت ـ روز یکشنبه، ششم فروردین 1396، نخستین دورهمی ادبی سایت و جایزه ادبیات اقلیت با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات در تهران برگزار شد. Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » گزارشی از نخستین دورهمی سایت و جایزه ادبیات اقلیت در تهران

گزارشی از نخستین دورهمی سایت و جایزه ادبیات اقلیت در تهران

گزارشی از نخستین دورهمی سایت و جایزه ادبیات اقلیت در تهران

ادبیات اقلیت ـ روز یکشنبه، ششم فروردین ۱۳۹۶، نخستین دورهمی ادبی سایت و جایزه ادبیات اقلیت با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات در تهران برگزار شد.

در این نشست که موضوع آن گفت‌وگوی آزاد دربارۀ داستان کوتاه کوتاه و آشنایی با جشنوارۀ داستان پانزده‌کلمه‌ای کودکان کار (نخستین دورۀ جایزه ادبیات اقلیت) و نیز برگزاری کارگاه داستان کوتاه کوتاه با حضور برخی نویسندگان و برگزارکنندگان جشنواره بود، جمعی از نویسندگان، اعضای تحریریه سایت و علاقه‌مندان حضور یافتند.

در ابتدای این جلسه، سید مهدی موسوی نژاد، دبیر جشنواره، توضیحاتی کوتاه دربارۀ هدف از برگزاری جشنواره و نسبت آن با ادبیات داد و پس از آن حاضران به گفت‌وگو دربارۀ داستان کوتاه کوتاه پرداختند.

احمد ابوالفتحی، نویسنده و منتقد، در سخنانی با اشاره به این موضوع که جریان کوتاه‌نویسی در دهۀ هشتاد در ایران، تقویت و به آن بها داده شد، گفت: این جریان با به وجود آمدن کارگاه‌هایی برای نوشتن داستان‌های مثلاً پنجاه کلمه‌ای و برگزاری برخی جشنواره‌ها و جایزه‌ها و… شکل گرفت که با آسیب‌هایی نیز همراه بود و عده‌ای خواستند به‌غلط ترویج کنند که همۀ ارزش ادبیات در کوتاه‌نویسی و مینی‌مال‌نویسی است.

در ادامه، شرکت‌کنندگان به گفت‌وگو دربارۀ داستان‌های چندکلمه‌ای و مینی‌مال پرداختند و بهزاد باباخانی دیگر نویسندۀ حاضر در جمع گفت: این جشنواره به‌نوعی همگانی کردن ادبیات و درخواست از عموم برای ورود به دروازه‌های آن است و شاید این شکل از داستان، برای این موضوع مناسب‌ترین شکل باشد. بنابراین، لزوماً برگزاری چنین جشنواره‌هایی به معنای تقلیل ادبیاتِ جدی به داستان کوتاه کوتاه و ترویج این نوع داستان‌نویسی نیست.

پس از این گفت‌وگوها برخی حاضران نمونه‌هایی از داستان‌های کوتاهِ کوتاهشان را خواندند و داستان‌های آنان با حضور نویسندگان و منتقدان حاضر در جمع، همچون تینا محمدحسینی، احمد ابوالفتحی، بهزاد باباخانی و جعفر مرتضوی، نقد و بررسی شد.

این جلسه در کافه «همکافه» و در ضمن برنامۀ «همیشگی» این کافه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ روز یکشنبه، ششم اسفند ۱۳۹۶ برگزار شد.

ادبیات اقلیت / ۱۲ فروردین ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا