برگزیدگان بخش ویژه (رمان زبان مادری) نوزدهمین و بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ هیأت داوران جایزه مهرگان ادب روز یکشنبه یازدهم خرداد ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اسامی برگزیدگان بخش ویژه (رمان زبان مادری) نوزدهمین و بیستمین دورۀ این جای ادبیات اقلیت ـ هیأت داوران جایزه مهرگان ادب روز یکشنبه یازدهم خرداد ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اسامی برگزیدگان بخش ویژه (رمان زبان مادری) نوزدهمین و بیستمین دورۀ این جای Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » جوایز ادبی » جایزه مهرگان ادب » برگزیدگان بخش ویژه (رمان زبان مادری) نوزدهمین و بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب

برگزیدگان بخش ویژه (رمان زبان مادری) نوزدهمین و بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب

برگزیدگان بخش ویژه (رمان زبان مادری) نوزدهمین و بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب

ادبیات اقلیت ـ هیأت داوران جایزه مهرگان ادب روز یکشنبه یازدهم خرداد ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اسامی برگزیدگان بخش ویژه (رمان زبان مادری) نوزدهمین و بیستمین دورۀ این جایزه را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است:

در میان ۱۰۲۴ عنوان رمان که در دوره بیستم جایزهٔ مهرگان ادب به دبیرخانه جایزه رسیده بود، چندین اثر از نویسندگان ایرانی وجود داشت که ابتدا به زبان‌های غیرفارسی حوزه فرهنگ ایران – زبان مادری نویسنده- منتشر شده و سپس از سوی مترجمان به فارسی برگردانده و توسط ناشران داخل کشور در بازهٔ زمانی جایزه به چاپ رسیده بود.

بنا بر آیین‌نامه جایزه مهرگان، در دوره‌های پیشین جایزه این‌گونه آثار، ترجمه ادبی شناخته شده و از چرخه داوری کنار گذاشته می‌شد.

در بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب به منظور رعایت حقوق معنوی این گروه از نویسندگان ایرانی که به زبان مادری خود نوشته‌اند، امکان داوری و ارزیابی این آثار در بخش ویژه جایزه مهرگان ادب فراهم شده است و دو رمان شایسته دریافت این جایزه به شرح زیر معرفی می‌شوند.

بهترین رمان بخش ویژه: رمان آخرین روزهای زندگی هلاله نوشته عطا نهایی / ترجمۀ رضا کریم مجاور

هیأت داوران با اکثریت آرا رمان آخرین روزهای زندگی هلاله نوشته عطا نهایی را که رضا کریم مجاور از زبان کردی به زبان فارسی برگردانده و نشر افراز آن را انتشار داده به دلیل داشتن انسجام معنایی، رنگ محلی و بومی برجسته، دفاع از حقوق زنان، چندصدایی و ترسیم گفتمان انتقادی میان فرهنگ ایلیاتی و سنتی با مدرنیتهٔ اروپایی و گزینش گفتمان و مبارزه فرهنگی بر مبارزه خشونت‌آمیز به عنوان بهترین رمان بخش ویژه بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب، جایزه نقدی و لوح تقدیر می‌داند.

رمان تقدیر شدۀ بخش ویژه: رمان پرنده‌ها دیگر نمی‌ترسند نوشته رقیه کبیری / ترجمۀ حمزه فراهتی

هیأت داوران همچنین با اکثریت آرا رمان پرنده‌ها دیگر نمی‌ترسند نوشته رقیه کبیری را که حمزه فراهتی از زبان ترکی آذربایجانی به فارسی برگردانده و نشر نشانه آن را انتشار داده به دلیل کاربست درست سازه‌های داستانی، پیوند خلاقانه میان دو مقطع تاریخی، صداقت در پرداخت شخصیت‌ها و روابط میان انسان‌ها در بستری از رخدادهای اجتماعی به عنوان رمان تقدیر شده بخش ویژه بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب انتخاب کرده و شایسته دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب می‌داند.

هیأت داوران جایزه مهرگان ادب
دهم خردادماه ۱۳۹۹

جواد اسحاقیان / هلن اولیائی‌نیا / حسین آتش‌پرور / پروین سلاجقه / سیاوش گلشیری / لیلا صادقی / ابوالفضل حسینی

ادبیات اقلیت / ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا