تیرنامه / مجموعه شعری از محمدعلی حسنلو Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ مجموعه شعر تیرنامۀ اثر محمدعلی حسنلو برای نخستین بار به صورت الکترونیک و به همت سایت ادبیات اقلیت منتشر شده است. این کتاب دربردارندۀ 33 شعر از ای ادبیات اقلیت ـ مجموعه شعر تیرنامۀ اثر محمدعلی حسنلو برای نخستین بار به صورت الکترونیک و به همت سایت ادبیات اقلیت منتشر شده است. این کتاب دربردارندۀ 33 شعر از ای Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » قفسه » دانلود PDF » تیرنامه / مجموعه شعری از محمدعلی حسنلو

تیرنامه / مجموعه شعری از محمدعلی حسنلو

تیرنامه / مجموعه شعری از محمدعلی حسنلو

ادبیات اقلیت ـ مجموعه شعر تیرنامۀ اثر محمدعلی حسنلو برای نخستین بار به صورت الکترونیک و به همت سایت ادبیات اقلیت منتشر شده است.

این کتاب دربردارندۀ ۳۳ شعر از این شاعر، به همراه پیشگفتار، مقدمه و مؤخره‌ای دربارۀ مؤلف است که در پاییز ۱۳۹۹ در ۹۳ صفحه انتشار یافته است.

حسنلو در مقدمۀ این کتاب آورده است:

هنگامی که ده سال پیش نخستین کتاب شعر خود را به‌صورت الکترونیکی منتشر می‌کردم نمی‌دانستم که مسیرِ زندگی ادبی من چه راهی را خواهد پیمود. نمی‌دانستم روزی خواهد آمد که خودم و شعرهایم را به تاریخِ سرزمینم گره خواهم زد و تن به گفت‌وگو در جاده‌ای را خواهم داد که بی‌شماران زنده‌گی را در خود دفن کرده است. در این راه مانند کودکی که میل به کشف کردن و جست‌وجوگری دارد خود را به خواندن تحولات و تغیّرات سپردم و خود نیز در این راه دگرگون شدم. می‌دانستم که قرار است کتاب متفاوتی نسبت به قبلی‌ها بنویسم اما نمی‌دانستم چه‌طور و چگونه خواهم نوشت. از دلِ این انتخاب رفته‌رفته وجوهات مختلفی درونم شکل گرفت. برجسته‌ترین وجه شاید شاعرِ بی‌قراری بود که با تقلای بسیار به چهره‌ها چنگ می‌زد، در جلدِ انسان‌ها و گروه‌هایی با گفتمان‌های مختلف فکری فرو می‌رفت و آن‌ها را به مختصاتِ اکنونِ تاریخیِ خود و به شعرهایش احضار می‌کرد. در این تجربۀ تازه هم رنج سراغم آمد هم لذت. هم خشم گلویم را گرفت هم اندوه درونم وزید. تخیلم بمباران از جزئیاتی شد که حقیقت در لای اعضای آن‌ها پُر از غبار شده بود. ششمین مجموعه شعر من حاصل کشف و شهودی شاعرانه با تاریخِ وطنِ خود علی‌الخصوص صد و پنجاه سال اخیر است. تاریخ مانند موجود زنده‌ای ا‌ست که تازه وقتی به گفت‌وگو با اجزایش می‌نشینی عمیقاً خواهی فهمید که او چه حیاتِ بلندبالایی دارد. در برخورد با آن هرکس خوشه‌چینِ انتخاب‌هایی است که از باورها و برداشت‌هایش ناشی شده‌اند. من نیز چنین بوده‌ام. احساسم این است که خواندنِ تاریخ و تأمل در آن یک ضرورت است. شاید این یک شروع با پایانی نامعلوم باشد. اما باورم این است که آیندۀ بهتر در گروِ شناخت درست و هرچه دقیق‌تر گذشته است و اکنون زمانی می‌تواند سازنده و اثرگذار باشد که با شناخت همراه گردد. امیدوارم که تیرنامه چنین بوده باشد. امیدوارم که این اندک تلاش توانسته باشد علاوه بر حفظ خلاقیت و شاعرانگی، پیشنهادهای تازه‌ای را در سپهر شعر امروز مطرح کند و روشنگرانه راوی اصیل حقیقت و انسانیت باشد.

با مهر و دوستی

تقدیم به خوانندگان دغدغه‌مند شعر امروز

محمدعلی حسنلو، شهریور ۱۳۹۹ شمسی

دیگر آثار محمدعلی حسنلو از این قرارند:

۱. مجموعه شعر یک دقیقه سکوت، انتشارات الکترونیکی هشتاد ادبیات رادیکال ایران، ۱۳۸۹؛

۲. مجموعه شعر گنجشکی با حنجرۀ زخمی، انتشارات الکترونیکی کندو، ۱۳۹۱؛

۳. مجموعه شعر تعمیر با جراحت‌های اضافه، انتشارات نصیرا، ۱۳۹۳؛

۴. مجموعه شعر سؤال‌ها!، انتشارات نصیرا، ۱۳۹۵؛

۵. مجموعه شعر روابط واژگون، انتشارات نصیرا، ۱۳۹۷.

ادبیات اقلیت / ۹ مهر ۱۳۹۹

پاسخ (1)

  • اسحاقی

    سلام
    استادِ ما همیشه ذیل امضاهایِ کتابهایشان برایِ مخاطبانِ این را می نویسند:با مهر…..
    شما استادِ ما را می شناسید؟
    نمیشود گفت که ایشان کیستند شاید چون همه اند ولی هیچ کدام مثل آیه ی”ما یکون من نجوا ثلاثه الا هو رابعهم و لاخمسه الا هم سادسهم و لا ادنی من ذلک و لااکثر الا هو معهم این ماکانوا”
    و شاید چون وجود درس میدادند و وجود بی تعین است
    استاد مرادی میگفتند:بچه ها چرا خدا خودش و به هزارتا شکل درمیاره؟
    با صدهزار جلوه برون آمدی
    که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را
    یکی از بچه ها گفت:واسه اینکه ما بتونیم تشخیصش بدیم
    استاد خندید کارآگاهی شد ماجرا گفت نه….خیلی لطیف تر از این حرفهاست
    به قول استاد:”کاری ندارم” ولی…
    خب من همیشه فکر میکردم که این “مهر” در”با مهر”که استادِ ما می نوشتند یعنی چه؟شما با یک واو عاطفه بند زده ایدش به دوستی….با مهر و دوستی……به نظرتان استادِ ما هم وقتی ذیل امضایِ کتابهاشان می نوشتند: با مهر…. منظورشان دوستی بوده؟….دوستی ولی سرد است و بعید…آن مهری که من فکر میکردم آن “مهر”ی باشد که استاد می نوشتند ولی گرم بود مثل بیابانِ عربستان در صفا و مروه های سبعه ی هاجر.
    از روشن گریتان سپاسگزارم.
    من اشتباه میکردم.

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا