فیل‌ها / شاهرخ گیوا Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ فیل‌ها نام رمانی از شاهرخ گیواست که انتشارات ققنوس آن را در پاییز 1393 منتشر کرده است. رمان فیل‌ها داستانِ کلکسیونری غریب است، کسی که علاقه به جم ادبیات اقلیت ـ فیل‌ها نام رمانی از شاهرخ گیواست که انتشارات ققنوس آن را در پاییز 1393 منتشر کرده است. رمان فیل‌ها داستانِ کلکسیونری غریب است، کسی که علاقه به جم Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » معرفی کتاب » فیل‌ها / شاهرخ گیوا

فیل‌ها / شاهرخ گیوا

فیل‌ها / شاهرخ گیوا

ادبیات اقلیت ـ فیل‌ها نام رمانی از شاهرخ گیواست که انتشارات ققنوس آن را در پاییز ۱۳۹۳ منتشر کرده است.

رمان فیل‌ها داستانِ کلکسیونری غریب است، کسی که علاقه به جمع‌آوری اسکناس‌هایی دارد که مردم روی آن‌ها چیزی نوشته‌اند:

«من کلکسیونر اسکانس نیستم، کلکسیونر رنجم. نوزده سال است تکه‌های ویلان رنج را از میان دست و بال مردم جمع می‌کنم، و در این مدت چه‌ها که ندیده‌ام. تمام این سال‌هام مثل دوشاب مختصر و چکیده شده در هفت هزار و سیصد و سی وهشت قطعه اسکناس. و شاید با بستۀ بیست‌تومانی‌های پیرزن جادو، باید بگویم: هفت هزار و چهارصد و سی و هشت قطعه.»

پدر فیروز که مصحح متون کهن بوده است، گویی علاوه بر میراث مادی خود، درگیری با کلمات را نیز برای پسرش به ارث گذاشته است و نوشته‌های روی اسکناس (دال‌های سرگشته) به مالیخولیای راوی بدل می‌شوند و بی‌معنا و رها، کابوس زندگی فیروز جناه (راوی)، می‌شوند:

«هنوز دستم به دستگیرۀ پنجره نرسیده که مگس دیگری می‌خورد به شیشه و پایین می‌افتد. توی این سرما مگس‌ها از کجا پیداشان شده؟! چشم می‌گردانم روی هرۀ پنجره ببینم کجا افتاده که می‌بینم نیست! نیست… نیست… نیست… ناگهان جلوِ نگاهم تار می‌شود و تیره می‌شود. خدایا این‌ها مگس نیستند! برمی‌گردم تندی می‌روم سمت اتاق و صندوق اسکناس‌ها. لابد درِ صندوق باز مانده، نه نمانده. دوباره آن کابوس، آن مالیخولیاست که برگشته. پا توی اتاق که می‌گذارم انگار پا گذاشته‌ام توی سلاخ‌خانه‌ای که بوی تعفن و بوی خون، مگس‌هاش را مست کرده. درِ صندوق بسته است و کلید مفرغی‌اش روی قفل، اما کلمات، آن کلمات و جمله‌ها و حروف دوباره کار خودشان را کرده و گریخته‌اند. نه نمی‌توانند فرار کنند، کجا می‌توانند بروند وقتی همۀ درها و پنجره‌ها بسته است؟ حتماً مثل دفعات قبل چرخی توی هوا می‌زنند و بعد شبیه کلونی زنبورها دوباره جمع می‌شوند توی کندو.. توی صندوق. اما هر بار شررشان را در جانم می‌ریزند و دیوانه‌ام می‌کنند. هاها… بکنند، اما این منم که زندانبان آن‌ها هستم. مطمئنم می‌فهمند و می‌دانند راه گریزی نیست. کجا؟ کجا می‌خواهید بروید؟ کرور کرور کلمه، کرور کرور حرف و کرور کرور مگس چندشِ گرسنه در هوا معلقند و پرپر می‌زنند. انگار یکی از آن گردبادهای غول‌پیکر ترنادو دانه‌های شن را از زمین بلند کرده پاشیده در ساحت خانه.. ب… م… س… ف… ق… ج… س… جهان… ک… ق… خاک… ن… و… ج… جن… ج… جم… ز… د… ع… عشقم… غم… و… د… سر… ماهی… ج… ج… سگ… ج… ک… ت… ف… س… چ… دوست… کرایه… آفتاب… ق… ا… آ… ظ… ر… و… و… و… گم… م… ی… یاد… یادت باشد… د… ی… ش… فدا… فدای… ف… ن… م… گ… س… آ… چ… ی… ط… خ… خدا… د… ذ… ی… ل… ی… ع… غم… را… همین… می‌مانی… م… ل… ل… ه… ه… همه… همۀ پول‌ها را لمس می‌کنم شاید یک روزی، در یک‌جایی دست‌های تو به آن‌ها خورده باشد… روی کدام اسکناس بود؟…»

بدون شک، این نه خلاصه‌ای از فیل‌هاست و نه تمام آن‌چه در این کتاب می‌گذرد، لحظه‌ای کوتاه و گذراست و نمونه‌ای از آن‌چه در فیل‌ها می‌گذرد. این کتاب لحظه‌های بسیاری برای درگیر کردن شما با خود در چنته دارد. فیل‌ها را دست بگیرید و بخوانید. بدون شک لحظات شگفتی را برای شما خواهد ساخت.

فیل‌ها برای نخستین بار در پاییز ۱۳۹۳ در انتشارات ققنوس با تیراژ ۱۶۵۰ نسخه منتشر شده است. ۱۴۴ صفحه دارد و قیمت آن ۷۰۰۰ تومان است.

ادبیات اقلیت / ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا