جوالدوز شیطان / محمد اسعدی Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ جوالدوز شیطان عنوان مجموعه‌داستانی از محمد اسعدی است که دربردارندۀ شانزده داستان کوتاه از این نویسندۀ 57 ساله است. «ویلن طلایی»، «مَلی»، «عدلِ مظ ادبیات اقلیت ـ جوالدوز شیطان عنوان مجموعه‌داستانی از محمد اسعدی است که دربردارندۀ شانزده داستان کوتاه از این نویسندۀ 57 ساله است. «ویلن طلایی»، «مَلی»، «عدلِ مظ Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » معرفی کتاب » جوالدوز شیطان / محمد اسعدی

جوالدوز شیطان / محمد اسعدی

جوالدوز شیطان / محمد اسعدی

ادبیات اقلیت ـ جوالدوز شیطان عنوان مجموعه‌داستانی از محمد اسعدی است که دربردارندۀ شانزده داستان کوتاه از این نویسندۀ ۵۷ ساله است.

«ویلن طلایی»، «مَلی»، «عدلِ مظفر»، «ترش»، «سیاه‌مو»، «جوالدوز شیطان»، «آدم برفی»، «بی‌بی»، «زندگی زیبا»، «شیر»، «خنده بهار»، «اسفند»، «قاب شکسته»، «برند»، «دست‌های پدربزرگ» و «مرده‌ریگ» عناوین شانزده‌ داستان کوتاه این مجموعه است.

داستان‌های کوتاه این مجموعه را می‌توان آثاری با چارچوبی محکم و به‌قاعده دانست که در فضاهای مختلفی روایت می‌شوند؛ از رئالیسم محض تا رئالیسم جادویی یا فضاهای نزدیک به داستان‌های هراس که در جغرافیاهای گوناگون شهری و روستایی اتفاق می‌افتند.

محمد اسعدی، نویسندۀ این مجموعه زادۀ نیشابور است و تعلق خاطر او به خراسان، در برخی داستان‌ها و مکان رخ‌داد حوادث آن، مشهود است.

«می‌دانستم که یک بچۀ هفت‌هشت ساله، نباید با یک مرد غریبه بیرون برود، آن هم در این تاریکی. لای در را باز گذاشتم. به طرف اتاق مادر رفتم تا اجازه بگیرم. مادر هنوز خواب بود. رنگش پریده و لای دهانش باز مانده بود. همچنان زیبا بود. موهای سیاهش، مثل آبشاری از متکا آویزان شده بود. پا به ماه بود. به شکمش نگاه کردم. نفس می‌کشید. دلم نیامد بیدارش کنم. از پشتِ سر صدایی شنیدم. برگشتم. مرد، با همان عینک دودی، مانند یک مجسمۀ یخی گوشۀ اتاق ایستاده بود. خشمگین به طرفش حمله بردم، اما ناپدید شد. به‌سرعت به طرف در رفتم و نگاه به داخل کوچه انداختم. بی‌تفاوت به دیوار روبه‌روی خانه تکیه داده بود و به من نگاه می‌کرد…»

این، بخشی از داستان «ویلن طلایی» از کتاب جوالدوز شیطان است، داستانی که نزدیک به فضاهای سوررئالیستی می‌شود و در عین حال، از برخی امکانات مانند روایتِ خاطره‌گو و ادبیات هراس نیز بهره می‌برد و لایه به لایه داستانی تقریباً پرپیچ و خم را برای خواننده روایت می‌کند.

داستان‌های این مجموعه دل‌مشغولِ مضمون‌های متعددی همچون عشق، فقر، خیال و کودکی است و خواندن آن می‌تواند دروازه‌ای برای ورود خواننده به جهان‌هایی باشد که این روزها کمتر از آن سخن می‌رود.

جوالدوز شیطان را انتشارات خورشیدآفرین، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

ادبیات اقلیت / ۶ آبان ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا