پرونده‌ای برای رمان نامه نانوشته اثر ابراهیم دمشناس Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ «ملالی نیست جز دوری‌ات» عنوان پروندۀ سایت انجمن رمان 51 برای رمان نامه نانوشته اثر ابراهیم دمشناس است، که به تازگی منتشر شده است. در این پرونده گ ادبیات اقلیت ـ «ملالی نیست جز دوری‌ات» عنوان پروندۀ سایت انجمن رمان 51 برای رمان نامه نانوشته اثر ابراهیم دمشناس است، که به تازگی منتشر شده است. در این پرونده گ Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » پرونده‌ای برای رمان نامه نانوشته اثر ابراهیم دمشناس

پرونده‌ای برای رمان نامه نانوشته اثر ابراهیم دمشناس

پرونده‌ای برای رمان نامه نانوشته اثر ابراهیم دمشناس

ادبیات اقلیت ـ «ملالی نیست جز دوری‌ات» عنوان پروندۀ سایت انجمن رمان ۵۱ برای رمان نامه نانوشته اثر ابراهیم دمشناس است، که به تازگی منتشر شده است.

در این پرونده گفت‌وگوی احمد ابوالفتحی با ابراهیم دمشناس را با عنوان «مخاطب و اثر با هم متولد می‌شوند» و نیز دو یادداشت از علیرضا رحیمی موحد و کیمیا گودرزی می‌خوانید که به ترتیب با عنوان‌های «آیا نامه‌ای نوشته نشد؟» و «رمان نانوشته» منتشر شده است.

همچنین بریده‌ای از رمان نامه نوشته با عنوان «قلم فلفل، مرکب خون فلفل» در این پرونده انتشار یافته است.

علیرضا رحیمی موحد، دبیر این پرونده دربارۀ این پرونده نوشته است:

رمان نامه‌ی نانوشته در سال ۱۳۹۴ به همت نشر بوتیمار منتشر گردید. روایتی درباره‌ی جنگ در مناطق جنوبی کشور است. راوی طی نامه‌ای برای فرزندش، اسحاق، روایتی را پیش روی مخاطبش قرار می‌دهد که طی آن تجربه‌اش از روزهای اول نوشتن و اتفاقاتی را که نوشتن در مسیر زندگی‌اش قرار می‌دهد روایت می‌کند. در واقع، رمان یک خودنوشت مطول است با رویکردی نامه‌نگارانه. راوی می‌خواهد تجربه‌اش از نوشتن را به پسرش منتقل کند و در این راستا هویت قومی و زبانی و فرهنگی‌اش را هم در قالب آن به پسرش، که خواننده نیز در آن مشارکت دارد، معرفی می‌کند. از جذابیت‌های رمان زبان پیشنهادی آن است که تلفیقی است از کلمات بومی و نحو نامنظمی که با انواع صنایع ادبی آراسته شده و هم‌چنین آشنایی‌زدایی‌ها از گزاره‌های مرسوم و توصیفات بر ادبیت آن افزوده است.

در این پرونده نقد/گفت‌وگوی احمدابوالفتحی را با نویسنده و یادداشت‌هایی از علیرضا رحیمی موحد و کیمیا گودرزی را در نقد و معرفی این اثر می‌خوانید. یکی از مؤلفه‌هایی که در تمام نقدها و گفت‌وگوها بدان اشاره شده است، زبان ویژه‌ی رمان است. برای آشنایی بیشتر با زبان ویژه‌ی اثر بخش‌هایی از آن را هم می‌خوانید.

ابراهیم دمشناس در سال ۱۳۵۱ در رامشیر (استان خوزستان) متولد شده است. دانش‌آموخته‌ی زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد و مدرس ادبیات است. تا ۱۳۸۳ ساکن ماهشهر بوده و سپس به کرج مهاجرت کرده است. نهست (نشر نیم‌نگاه، ۱۳۸۲)، دل و دلبری (بازنویسی خسرونامه‌ی عطار، نشر ویدا، ۱۳۹۲) و اندوهان اژدر (نشر روزنه، ۱۳۹۴) از آثار منتشرشده‌ی او هستند. بد نیست یادآوریِ این‌که نهست در چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی گلشیری (به طور مشترک با چهار درد) به عنوان بهترین مجموعه‌داستان اول سال معرفی شده است.

این پرونده را می‌توانید در این صفحه از سایت انجمن رمان ۵۱ بخوانید.

ادبیات اقلیت / ۴ خرداد ۱۳۹۵

 

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا