نویسندگان مسلمان و ماجرای نوبل اسلامی Reviewed by Momizat on . پایگاه اقلیت ـ «نوبل اسلامی» اصطلاحی است که مدتی است بر زبان عده ای از مسئولان و اهل رسانه افتاده است، از سال 1391 که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور وقت خبر از پایگاه اقلیت ـ «نوبل اسلامی» اصطلاحی است که مدتی است بر زبان عده ای از مسئولان و اهل رسانه افتاده است، از سال 1391 که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور وقت خبر از Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » جوایز ادبی » نویسندگان مسلمان و ماجرای نوبل اسلامی

نویسندگان مسلمان و ماجرای نوبل اسلامی

نویسندگان مسلمان و ماجرای نوبل اسلامی

پایگاه اقلیت ـ «نوبل اسلامی» اصطلاحی است که مدتی است بر زبان عده ای از مسئولان و اهل رسانه افتاده است، از سال ۱۳۹۱ که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور وقت خبر از اعطای جایزه نوبل اسلامی به دانشمندان مسلمان داده بود و گاهی نام «جایزۀ مصطفی(ص)» هم به خود می گرفت تا همین اواخر که معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری فعلی از دشواری های اعطای این جایزه که قرار بوده در بخش هایی مثل فیزیک، شیم، فیزیولوژی، پزشکی و ادبیات اعطا شود، سخن گفته است.

چنانکه می دانیم، جایزه نوبل مجموعه جوایز سالانه‌ای است که در زمینه‌های پیشرفت‌های علمی و فرهنگی اعطا می‌شود و تأسیس این جایزه در سال ۱۸۹۵ و بنا به وصیت آلفرد نوبل، کارخانه دار و شیمیدان سوئدی بوده است. نجیب محفوظ و اوراهان پاموک تنها نویسندگان مسلمانی هستند که به ترتیب، در سال های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۶ موفق به دریافت جایزۀ نوبل ادبیات شده اند. سهم مسلمانان در جایزۀ نوبل بیشتر در جایزۀ صلح نوبل بوده است.

لینک مرتبط: فهرست مسلمانان برندۀ جایزۀ نوبل

مدتی است که خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پرونده ای را به موضوع ماجرای «نوبل اسلامی» اختصاص داده و با برخی نویسندگان و فعالان فرهنگی در این باره گفت وگو کرده است.

اکثر قریب به اتفاق نویسندگانی که با ایبنا در موضوع تاسیس جایزه‌ای همتای نوبل در جهان اسلام گفت‌وگو کردند، بر این باور بودند که تأسیس جایزه‌ای همتای نوبل به شناساندن صاحب‌نظران جهان اسلام کمک خواهد کرد. البته برخی نیز بر این باور بودند که جایزه‌ای همتای نوبل کمکی به ادبیات نمی‌کند و بهتر است به جای تأسیس چنین جایزه‌ای جایزه کتاب سال تقویت شود.

کامران شرفشاهی، علیرضا قزوه، محمود اکرامی‌فر، امیرحسین انبارداران، غلامحسین عمرانی، سیدمهدی شجاعی، محمدرضا زائری، سعید بیابانکی، محمود حبیبی کسبی، قاسمعلی فراست، احمد شاکری و کامران پارسی‌نژاد در این باره گفت‌وگو کردند و حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی نیز یادداشت‌های خود را در اختیار ایبنا قرار دادند.

آن‌ها به این پرسش پاسخ دادند که تأسیس جایزه‌ای مانند نوبل در جهان اسلام چه‌قدر ضرورت دارد و چه‌قدر به تبلیغ کتاب و اندیشه‌های اسلامی کمک خواهد کرد. در جدول زیر می‌توانید این نظرات و گفت‌وگو را دنبال کنید و بخوانید.

 

 

نام پدیدآورندگانجملات کلیدیلینک مطالب
۱کامران شرفشاهیتأسیس جایزه‌ای ادبی همانند نوبل، نیاز نویسندگان جهان اسلام است/ جوایز با مصون بودن داوری‌ها از حب و بغض اعتبار می‌یابنداینجا
۲علیرضا قزوهحوزه هنری برای تأسیس نوعی نوبل اسلامی آماده استاینجا
۳محمود اکرامی‌فرنوبل جهان اسلام نباید تکراری باشد/می‌توان به گونه‌ای دیگر ساز این جایزه را نواختاینجا
۴امیرحسین انباردارانجایزه‌ای هم‌تراز نوبل در جهان اسلام می‌خواهیم/جشنواره‌ای که اصالت دینی را ارجح می‌دانداینجا
۵غلامحسین عمرانیکشورهای منطقه با ایران همسو نیستند/فکر تأسیس جایزه ایده خوبی استاینجا
۶سیدمهدی شجاعیکشورهای مسلمان را در جایزه‌ ادبی جهان اسلام سهیم کنیم/لزوم تبلیغ جهانی جوایزاینجا
۷محمدرضا زائریدر مواجهه با جایزه‌های جهانی منفعل و مرعوب نباشیماینجا
۸سعید بیابانکیدولتی شدن جوایز مانع نفوذ جهانی آنهاستاینجا
۹محمود حبیبی کسبینوبل جهان اسلام به وحدت کمک می‌کند/آثار ارزشمند نویسندگان دیده می‌شوداینجا
۱۰قاسمعلی فراستجایزه‌های بزرگ نمی‌خواهیم/ادبیاتمان نیاز به درشت‌نمایی ندارداینجا
۱۱احمد شاکرینظریه مدونی درباره جوایز ادبی بین‌المللی نداریم/مستندات جنگ می‌تواند جهانی شوداینجا
۱۲حسین اسرافیلیدرباره راه اندازی نوبل ادبی جهان اسلام/یادداشتاینجا
۱۳رضا اسماعیلیآفت موازی‌کاری و فعالیت‌های جزیره‌ای در جشنواره‌های ادبی/ یادداشتاینجا
۱۴کامران پارسی‌نژادبرای تأسیس جایزه ادبی جهان اسلام نمی‌توان چشم یاری به کشورهای عربی داشت/ جایزه در محدوده کشورهای آسیایی گسترش یابداینجا

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا