افغانستان کجای ادبیات نشسته است؟ / به بهانۀ حضور نشر تاک در نمایشگاه کتاب تهران Reviewed by Momizat on . افغانستان کجای ادبیات نشسته است؟ _ به بهانۀ حضور نشر تاک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران _ ادبیات اقلیت ـ بخش ادبیات افغانستان: هنر و ادبیات حرکت آهسته و پیوس افغانستان کجای ادبیات نشسته است؟ _ به بهانۀ حضور نشر تاک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران _ ادبیات اقلیت ـ بخش ادبیات افغانستان: هنر و ادبیات حرکت آهسته و پیوس Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » افغانستان کجای ادبیات نشسته است؟ / به بهانۀ حضور نشر تاک در نمایشگاه کتاب تهران

افغانستان کجای ادبیات نشسته است؟ / به بهانۀ حضور نشر تاک در نمایشگاه کتاب تهران

افغانستان کجای ادبیات نشسته است؟ / به بهانۀ حضور نشر تاک در نمایشگاه کتاب تهران

افغانستان کجای ادبیات نشسته است؟

_ به بهانۀ حضور نشر تاک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران _

ادبیات اقلیت ـ بخش ادبیات افغانستان: هنر و ادبیات حرکت آهسته و پیوسته‌ای است که به مرور ریشه می‌دواند و جایگاهش را در جامعه و زندگی افراد پیدا می‌سازد. افغانستان سه دهه نابسامانی را پشت سر گذاشته و تأثیر این انقطاع بر تمامی وجوه زندگی بارز و مشخص است، نادرست است که به نخستین نقاشی‌ رنگ روغن بر دیوارۀ غارهای کنار بت بودا در بامیان و تمدن چند هزار سال پیش افتخار کرد و یا لقب «قبرستان امپراتوری» را چون مدالی بر گردن آن آویخت. اکنونِ نفس‌کشیدنِ باشندگانِ افغانستان را باید دید و کاوید.

ادبیات افغانستان اقلیم خواسته‌ها و شاید آرمان‌شهر مردم آن باشد.

نمایشگاه کتاب تهران تنها فرصتی است که ناشران افغانستانی امکان پخش کتاب‌های خود را در ایران دارند، بخش بین‌الملل این نمایشگاه امسال پذیرای چندین ناشر از افغانستان است.

به نقل از نادر موسوی، مسئول غرفۀ انتشارات تاک، این انتشارات امسال صد و هفتاد کتاب از نویسندگان معاصر‌ افغانستان در زمینه‌های شعر، داستان، نمایش‌نامه و ادبیات کودک را به تهران آورده است که چهل عنوان کتاب جدید را شامل می‌شود؛ مجموعۀ بیست و هشت جلدی گزیدۀ شعر معاصر افغانستان و نیز مجموعه پانزده جلدی گزیدۀ داستان معاصر افغانستان و نیز مجموعه‌های شعر و داستان از نویسندگان جوان، تازه‌های نشر تاک هستند.

وی اظهار امیدواری کرد که نشر تاک نمایندۀ شایسته‌‌ای برای معرفی ادبیات افغانستان و از طرفی قوت قلب برای نویسندگانش باشد.

او که بنیان‌گذار انتشارات آمو هم هست، از همکاری نشر تاک و آمو خبر داد و گفت که نشر آمو به منظور رساندن آثار نویسندگان و شاعران افغانستانی به مردم ایران بنیان‌گذاری شده، در پی آن است که آثار نویسندگان افغانستان را که می‌خواهند کتاب‌هایشان در ایران خوانده شود را چاپ و پخش کند.

وی در مورد حضور و استقبال بازدیدکنندگان گفت:

شاید در زمینۀ تبلیغ و معرفی کم‌کاری با ما باشد اما ادبیات افغانستان را در ایران، در سطح محدود و فقط برخی نخبگان پی‌گیری می‌کنند، در صورتی که ادبیات افغانستان به‌ویژه در داستان و رمان حرف‌ها و پیشنهادهای جدی دارد. امیدوارم «تاک»، افغانستان را از پستوی جهان به وسیلۀ ادبیاتش بیرون بکشد.

غرفۀ انتشارات تاک در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران، در مجموعۀ مصلی، سالن شبستان، ورودی ۱۵، نیم‌طبقه، بخش بین‌الملل و بازار جهانی کتاب، بعد از غرفه‌های چین، به شماره غرفۀ D7، قرار دارد.

ادبیات اقلیت / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا