انتشار سمت ستاره / یادنامۀ محمود نیکبخت Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ سمت ستاره عنوان یادنامه‌ای است که به همت مؤسسۀ فرهنگی اصفهان زیبا برای محمود نیکبخت، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی منتشر شده است. این یادنامه در 168 ادبیات اقلیت ـ سمت ستاره عنوان یادنامه‌ای است که به همت مؤسسۀ فرهنگی اصفهان زیبا برای محمود نیکبخت، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی منتشر شده است. این یادنامه در 168 Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » انتشار سمت ستاره / یادنامۀ محمود نیکبخت

انتشار سمت ستاره / یادنامۀ محمود نیکبخت

انتشار سمت ستاره / یادنامۀ محمود نیکبخت

ادبیات اقلیت ـ سمت ستاره عنوان یادنامه‌ای است که به همت مؤسسۀ فرهنگی اصفهان زیبا برای محمود نیکبخت، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی منتشر شده است.

این یادنامه در ۱۶۸ صفحه و به صورت الکترونیکی در فضای مجازی منتشر شده است.

بخش اول این یادنامه (دربارۀ محمود نیکبخت) دربردارندۀ مطالبی از سهیل شعاع، مریم قدسیه، محمد مهریار، محمدرضا رهبری، احمد اخوت، اکبر اخلاقی، یونس تراکمه، مسعود سالاری، مهدی دادخواه تهرانی، غلام‌حسین مردانیان، نسرین شاهی و فرید حسنی است.

«برای محمود نیکبخت» عنوان بخش دوم این یادنامه است که عناوین زیر در آن منتشر شده است: «پشت خواب / شه‌رام محمدی»؛ «تاریخ اشک‌ها / دکتر احمد اخوت»؛ گل‌های ریز سفید / سارا نیاز.»

در بخش سوم این یادنامه با عنوان «گزیده آثار محمود نیکبخت» نیز بخش‌هایی از آثار محمود نیکبخت در قالب نقد، شعر، سخنرانی و… منتشر شده است.

این مجموعه به دبیری مریم قدسیه و با همکاری غزل دادور، نسرین شاهی، سهیل شعاع، شه‌رام محمدی، غلامحسین مردانیان و سارا نیاز منتشر شده است.

در آغاز این یادنامه دربارۀ محمود نیکبخت می‌خوانیم:

محمود نیکبخت، زادۀ دهم مرداد ۱۳۳۰ بود. او در دبیرستان ادب تحصیل کرد که کسانی مانند محمد حقوقی آن‌جا تدریس می‌کردند. نیکبخت سپس در دانشسرای مقدماتی اصفهان به تحصیل علوم انسانی پرداخت و پس از گرفتن فوق‌دیپلم به صورت آزاد به مطالعه و پژوهش روی آورد. او سال‌ها در مدارس مختلف استان اصفهان معلم ادبیات بود و همچنین سابقۀ تدریس در دوره‌های آزاد نقد ادبی، آموزش شعر و داستان و… را داشت. اگرچه نیکبخت خود را از اعضای جنگ ادبی اصفهان نمی‌دانست، با بسیاری از اعضای آن دوستی و تعامل داشت. او آثاری را از ادبیات انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی، ترجمه و مقاله‌ها و ترجمه‌هایی از شعرها و مقاله‌های شاعرانی مانند ازرا پاوند، تی. ای. هیوم، اکتاویو پاز و… را در جُنگ اصفهان و مجله‌هایی چون رودکی، کلک، عصر پنجشنبه و… منتشر کرده بود. «از گمشدگی تا رهایی» (در نقد شعر فروغ فرخزاد)، «از اندیشه تا شعر: مشکل شاملو در شعر»، «جوزپه اونگارتی: شعر و زندگی اونگارتی» و «آنا باز، سن ژون پرس: شاعر صبح جهان» و «بوطیقای بوف کور» از جمله آثار محمود نیکبخت‌اند. جلد اول و دوم «کتاب شعر» نیز از مهم‌ترین آثاری است که زیر نظر این نویسنده منتشر شده است. محمود نیکبخت سردبیری سه شماره جُنگ پردیس را هم به عهده داشت. از او کتاب‌ها و مقاله‌هایی دربارۀ اشعار حافظ، تاریخ بیهقی، بهرام صادقی و… بر جای مانده که هنوز منتشر نشده است.

این ویژه‌نامه را می‌توانید از این صفحه دانلود کنید.

ادبیات اقلیت / ۱۸ آبان ۱۴۰۰

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا