نویسندۀ “گلادیاتور” دربارۀ مولانا فیلم خواهد ساخت Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ دیوید فرانزونی فیلمنامه‌نویس فیلم گلادیاتور که در سال ۲۰۰۰ جایزه اسکار را از آن خود کرد قرار است فیلمی درباره زندگی جلال الدین محمد بلخی معروف به ادبیات اقلیت ـ دیوید فرانزونی فیلمنامه‌نویس فیلم گلادیاتور که در سال ۲۰۰۰ جایزه اسکار را از آن خود کرد قرار است فیلمی درباره زندگی جلال الدین محمد بلخی معروف به Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » نویسندۀ “گلادیاتور” دربارۀ مولانا فیلم خواهد ساخت

نویسندۀ “گلادیاتور” دربارۀ مولانا فیلم خواهد ساخت

نویسندۀ “گلادیاتور” دربارۀ مولانا فیلم خواهد ساخت

ادبیات اقلیت ـ دیوید فرانزونی فیلمنامه‌نویس فیلم گلادیاتور که در سال ۲۰۰۰ جایزه اسکار را از آن خود کرد قرار است فیلمی درباره زندگی جلال الدین محمد بلخی معروف به «مولانا» و «رومی» بسازد.

استفان جوئل براون و فرانتوری درباره این فیلم اظهار داشته‌اند که آنها قصد دارند با ساختن این فیلم کلیشه‌هایی را که سینمای غرب درباره مسلمانان به خورد جهان داده است با چالش جدی مواجه کنند و با ارائه زندگی یکی از بزرگترین عرفای جهان مردم غرب را با تصویر جدیدی از اسلام مواجه سازند.

فرانتوری اظهار داشت: مولوی مثل شکسپیر است. شخصیتی است با استعداد سرشار که برای جامعه و مردم ارزشمند است. ارزش‌های مولانا در دنیای امروز نیز طنین‌انداز است. آدم‌هایی مثل مولوی همیشه ارزش کندوکاو را دارند.

تولید کنندگان این فیلم اظهار امیدواری کرده‌اند که سال آینده فیلمبرداری آن شروع شود.

فرانزونی و براون هفته گذشته برای دیدار با مولوی شناسان به قونیه رفتند و در آرامگاه مولوی نیز حضور یافتند.

فرانزونی پروژه ساخت زندگینامه مولانا را بسیار هیجان انگیز توصیف کرد و گفت این فیلم به وضوح چالش برانگیز است. وی افزود ما دلایل زیادی برای ساخت فیلمی مانند این داریم. وی گفت به گمان من مولانا جهانی است که باید با آن وارد دیالوگ شویم. رومی در ایالات متحده بسیار معروف و محبوب است و فیلم ما به این نام محبوب، داستان و چهره خواهد بخشید.

فرانزونی و براون، دی‌کاپریو را برای ایفای نقش مولوی در نظر دارند و علاقه مندند که رابرت داونی جونیور در نقش شمس تبریزی ظاهر شود.

نویسنده گلادیاتور گفت از آنجا که ساده‌ترین حقایق زندگی این دو شخصیت بزرگ با افسانه‌های بسیار در آمیخته است، ارائه چهره‌ای واقعی و یافتن حقایق تاریخی و موثق از زندگی این دو چالش برانگیزترین بخش کار است.

در این فیلم احتمالاً دوران آوارگی مولوی از زادگاهش نیز به تصویر کشیده خواهد شد. رویداد حمله مغول‌ها و آواره شدن مردم از شهر و دیارشان شباهت زیادی به رویدادهای اخیر در خاورمیانه و آوارگی مردم این منطقه دارد.

فرانزونی و براون قصد دارند با ساخت این فیلم نسل حاضر را با داستان زندگی مولوی آشنا کنند. / منبع: مؤسسۀ گفت وگوی ادیان

ادبیات اقلیت / ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

کانال سایت ادبیات اقلیت در تلگرام

پاسخ (1)

  • مصطفی طباطبایی

    راستش فیلم های هالیوودی درباره پیامبر ها مانند نوح و موسی که این طوری از آب درومده و به جای اینکه سعی بشه ما خودمون رو به آنها به عنوان الگو برسونیم ،اون بزرگان به سطح زندگی مبتذل پایین کشونده شدن ،نمی دونم از فیلم مولانا دیگه چه انتظار ی می توان داشت. اما به هر حال امیدوارم معنویت و شور و سودا ی روحانی مولوی توی فیلم باشه و نه فقط نمایش گری…. و موجب همدلی و همزبانی بشه

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا