ادبیات کارگری و رمان چال Reviewed by Momizat on . جلسۀ نقد و بررسی رمان چال نوشتۀ علی دهقان، چهارشنبه پانزدهم مهر 1394 در دفتر نشر پیدایش برگزار شد. ادبیات اقلیت ـ نشر پیدایش جلسۀ بررسی رمان چال را فرصتی برای ب جلسۀ نقد و بررسی رمان چال نوشتۀ علی دهقان، چهارشنبه پانزدهم مهر 1394 در دفتر نشر پیدایش برگزار شد. ادبیات اقلیت ـ نشر پیدایش جلسۀ بررسی رمان چال را فرصتی برای ب Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » ادبیات کارگری و رمان چال

ادبیات کارگری و رمان چال

ادبیات کارگری و رمان چال

جلسۀ نقد و بررسی رمان چال نوشتۀ علی دهقان، چهارشنبه پانزدهم مهر ۱۳۹۴ در دفتر نشر پیدایش برگزار شد.

ادبیات اقلیت ـ نشر پیدایش جلسۀ بررسی رمان چال را فرصتی برای بررسی «ادبیات کارگری» دانسته است و در اطلاعیه برگزاری این جلسه آورده است:

«ادبیات کارگری از زیرمجموعه‌های ادبیات است که طی سال‌های گذشته آن طور که باید دیده نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است. این در حالی است که بخش بزرگی از جامعه ایرانی کارگر و یا خانوار کارگری محسوب می‌شوند که زندگی و مناسبات کارگری را به نمایش می‌گذارند. انتشارات پیدایش با برگزاری جلسه نقد و بررسی رمان چال نوشته علی دهقان فرصتی را به وجود آورده است که ادبیات کارگری مورد بحث قرار بگیرد.»

ادبیات اقلیت با نقل سخنان برخی از سخنرانان و شرکت‌کنندگان در این جلسه که در کانال «داستان ایرانی» منتشر شده است، این پرسش را با خوانندگان مطرح می‌کند که اصولاً تعریف شما از «ادبیات کارگری» چیست و آیا این رمان می‌توان نسبتی با «ادبیات کارگری» داشته باشد یا خیر و این نسبت چگونه است:

علی اصغر شیرازدی: رمان بسیار خوب نوشته شده است اما نمی‌دانم چرا در پشت جلد از آن به عنوان ادبیات کارگری یاد می‌شود، من نمی‌دانم چنین ادبیاتی چگونه تقسیم بندی می‌شود.

علی شروقی: رمان مانند آثاری هم چون «انتری که لوتیش مرد» در تلاش است، ظلم قدرت را به نمایش بگذارد اما موفق نبوده است، چرا که تنها به یک لایه ابتدایی خود متمرکز شده و در جایگاه یک روایت ارائه شده است.

یونس تراکمه: مشکلی که من با چال دارم این است که اصولاً روایت زبانی‌اش را نمی‌فهمم، جملاتی مانند «صورتم را کف دستانش ریخت.» از این دست جملات در این اثر بسیار است. و اصولاً روش نوشتن نویسنده را نمی‌فهمم و معتقدم روایت اثر اصلاً داستانی نیست.

علی اصضر شیرزادی: اثر با ایجاد یک وحشت از ابتدا و ادامه دادن آن تا انتها در کنار نمادهایی مانند بنزین و روغن، که در کنار این وحشت کاربردی شده‌اند، این قابلیت را ایجاد کرده که مخاطب را به دنبال خود بکشد. از سویی پایه‌های واقع نمایی در آن به‌شدت قدرتمندند. همچنین توجه به واقعیت‌های بیرونی داستان هم قابل تأمل است. که برای اولین کتاب یک نویسنده، بسیار وضعیت خوبی است.

این نشست روز چهارشنبه پانزدهم مهر ۱۳۹۴ از ساعت پنج و نیم عصر در دفتر نشر پیدایش در تهران برگزار شد.

شما نیز می‌توانید نظرتان را دربارۀ چیستی «ادبیات کارگری» به طور کلی و یا دربارۀ نسبت «ادبیات کارگری» با رمان «چال» نوشتۀ علی دهقان، برای انتشار در سایت برای «ادبیات اقلیت» ارسال کنید.

اختصاصی ادبیات اقلیت / ۱۸ مهر ۱۳۹۴

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا