جوایز نخستین دوره جایزه شعر شاملو اهدا شد Reviewed by Momizat on . به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم معرفی برگزیدگان جایزه شعر شاملو عصر روز جمعه 18 دی‌ماه در خانه - موزه‌ی احمد شاملو برگزار شد. در این مراسم مجموعه شعرهای «این کشتی به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم معرفی برگزیدگان جایزه شعر شاملو عصر روز جمعه 18 دی‌ماه در خانه - موزه‌ی احمد شاملو برگزار شد. در این مراسم مجموعه شعرهای «این کشتی Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » جوایز ادبی » جایزه شعر شاملو » جوایز نخستین دوره جایزه شعر شاملو اهدا شد

جوایز نخستین دوره جایزه شعر شاملو اهدا شد

جوایز نخستین دوره جایزه شعر شاملو اهدا شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم معرفی برگزیدگان جایزه شعر شاملو عصر روز جمعه ۱۸ دی‌ماه در خانه – موزه‌ی احمد شاملو برگزار شد.

در این مراسم مجموعه شعرهای «این کشتی پراسرار» سروده‌ی علی باباچاهی و «منظومه‌ی بازگشت و اشعار دیگر» از محمد شمس لنگرودی، به‌طور مشترک، به‌عنوان برگزیده معرفی شدند.

محمود دولت‌آبادی و جواد مجابی لوح تقدیر و تندیس باباچاهی و شمس لنگرودی را اهدا کردند.

همچنین مجموعه شعرهای «اندوه تحمیلی» سروده‌ی فرزاد آبادی و «مدارک جعلی» اثر سعدی گلبیانی نیز عنوان دوم مشترک را از آن خود کردند.

در این مراسم جمع و جور، علی‌اشرف درویشیان، احمد پوری، شهاب مقربین، عباس مخبر، حسن کیاییان و محمدعلی جعفریه نیز حضور داشتند.

متن بیانیهٔ هیأت داوران نخستین دورهٔ جایزهٔ شعر احمد شاملو نیز به شرح زیر است:

هیأت داوران نخستین دورهٔ جایزهٔ شعر احمد شاملو با ابراز خوشحالی از بنیان گذاری جایزه‌ای مستقل به نام یکی از بزرگ‌ترین شاعران زبان فارسی، مراتب سپاس و قدردانی خود را به «خانه موزهٔ شاملو» و سرکار خانم آیدا سرکیس یان که به این اقدام ارزشمند فرهنگی و ادبی اهتمام ورزیده‌اند، تقدیم می‌دارد.

ما در پذیرش مسئولیت داوری اینجایزه از‌‌ همان ابتدا بر حساسیت وظیفه‌ای که بر عهده گرفتیم واقف بودیم؛ هم بدان سبب که داوری شعر امری خطیر و‌گاه حتا ناممکن است و هم بدین سبب که اینجایزه مزین به نام شاعری است که علاوه بر جایگاه والایی که در شعر فارسی دارد، در عرصه‌های گوناگون فرهنگ کشور ما چهره‌ای شاخص و تاثیرگذار بوده است.

شاملو شاعری پیشرو بود که همواره رو به آینده داشت و از نوجویی و نوآوری نمی‌هراسید؛ چنان که در ادامهٔ راه استاد خود نیما، راهگشای شیوه‌ای نو در شعر فارسی شد.

شاملو گریزان از ابتذال و ستایشگر فرهنگ و فرهیختگی بود.

شاملو شاعری آزاده و مستقل بود که از انسان، عشق و آزادی سخن می‌گفت و از این رو شعر او از طنین اجتماعی گسترده‌ای برخوردار بود و هست.

هیأت داوران نخستین دورهٔ جایزهٔ شعر احمد شاملو کوشیده است با الهام از شعر و شخصیت چند وجهی آن شاعر بزرگ، با نگاهی همه جانبه به بررسی و داوری کارنامهٔ شعر فارسی در سال ۱۳۹۳ بپردازد. ما اذعان داریم که نه این داوری و نه هیچ داوری دیگری را دربارهٔ آثار هنری و به ویژه شعر، نمی‌توان قطعی و بلامنازع تلقی کرد. با این حال ما کوشیده‌ایم با توجه به تنوع گرایش‌های ادبی در شعر امروز فارسی و با احترام گذاشتن به دیدگاه‌های مستقل هر یک از داوران، بر‌ترین کتاب‌های شعر منتشر شده در سال ۱۳۹۳ را به جامعهٔ ادبی ایران معرفی کنیم.

با توجه به آنچه گفته شد، هیأت داوران نخستین دورهٔ جایزهٔ شعر احمد شاملو، پس از بررسی ۲۲ مجموعه شعر راه یافته به مرحلهٔ نهایی، آرای خود را به ترتیب حروف الفبایی نام کتاب‌ها به شرح زیر اعلام می‌دارد:

۱ – اندوه تحمیلی، اثر فرزاد آبادی، انتشارات بوتیمار، چهار رای.

۲ – این کشتی پر اسرار، اثر علی باباچاهی، انتشارات نگاه، پنج رای.

۳ – پذیرفتن، اثر گروس عبدالملکیان، نشر چشمه، سه رای.

۴ – خدای مهربان باقی ست، اثر آرش الله وردی، انتشارات نصیرا، یک رای.

۵ – درخش شبانهٔ سیب سیاه، اثر م. موید، انتشارات داستان سرا، یک رای.

۶ – مدارک جعلی، اثر سعدی گلبیانی، نشر چشمه، ۴ رای.

۷ – منظومهٔ بازگشت و اشعار دیگر، اثر شمس لنگرودی، نشر چشمه، پنج رای.

۸ – و عشق پاشنهٔ آشیلم بود، اثر الهام حیدری، انتشارات بوتیمار، یک رای.

 (توضیح اینکه در این مرحله هر یک از داوران از بین ۲۲ اثر یادشده، سه اثر منتخب خود را اعلام کرده‌اند که در نتیجه، ۲۴ رای اعلام شدهٔ ۸ داور به شرح فوق به ده کتاب تعلق گرفته است.)

بدین ترتیب هیأت داوران با تقدیر از خانم الهام حیدری و آقایان آرش الله وردی، گروس عبدالملکیان و م. موید، دو مجموعه شعر:

این کشتی پر اسرار، اثر علی باباچاهی، انتشارات نگاه

منظومهٔ بازگشت و اشعار دیگر، اثر محمد شمس لنگرودی، نشر چشمه

را به عنوان بر‌ترین مجموعه شعرهای منتشر شده در سال ۱۳۹۳

و دو مجموعه شعر:

اندوه تحمیلی، اثر فرزاد آبادی، انتشارات بوتیمار

مدارک جعلی، اثر سعدی گل بیانی، نشر چشمه

را به عنوان دومین مجموعه شعر‌های بر‌تر منتشر شده در سال ۱۳۹۳ معرفی می‌کند.

هیئت داوران: احمد پوری، خلیل درمنکی، فرشته ساری، انوشه سالیانی، پروین سلاجقه، محمد ضیمران، حسن عالیزاده، شهاب مقربین

هجدهم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار.

ادبیات اقلیت / ۱۹ دی ۱۳۹۴

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا