علی اشرف درویشیان نویسندۀ ایرانی درگذشت Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ علی اشرف درویشیان نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ایرانی، و از اعضای کانون نویسندگان ایران، امروز، چهارم آبان 1396 درگذشت. وی در سال‌های اخیر از عارضۀ ادبیات اقلیت ـ علی اشرف درویشیان نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ایرانی، و از اعضای کانون نویسندگان ایران، امروز، چهارم آبان 1396 درگذشت. وی در سال‌های اخیر از عارضۀ Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » علی اشرف درویشیان نویسندۀ ایرانی درگذشت

علی اشرف درویشیان نویسندۀ ایرانی درگذشت

علی اشرف درویشیان نویسندۀ ایرانی درگذشت

ادبیات اقلیت ـ علی اشرف درویشیان نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ایرانی، و از اعضای کانون نویسندگان ایران، امروز، چهارم آبان ۱۳۹۶ درگذشت. وی در سال‌های اخیر از عارضۀ مغزی رنج می‌برد. برخی منابع خبری علت فوت او را نارسایی ریوی اعلام کرده‌اند.

تکمیلی: به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع پیکر علی اشرف درویشیان روز دوشنبه ۱۰ صبح در بهشت سکینه کرج برگزار می‌شود. علی‌اشرف درویشیان؛ داستان‌نویس و پژوهشگر حوزه ادبیات عامه عصر روز گذشته در ۷۶ سالگی درگذشت.

علی ‌اشرف درویشیان سوم شهریور ۱۳۲۰ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد.

پدر او اوسا سیف الله آهنگر بود و در گاراژ کار می‌کرد. مادربزرگش نیز زنی دنیا دیده و با تجربه و سرد و گرم چشیده بود‌‌. در گفتن افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه مهارت عجیبی داشت‌‌. علی اشرف درویشیان بسیاری از افسانه‌های او را در کتاب افسانه‌‌ها و متل‌های کردی آورده ‌است.

وی درباره‌ قصه‌های کودکی‌اش می‌گوید: «در زندگی پای قصه‌های خیلی از قصه‌ گویان نشسته‌ام،‌ اما مادربزرگم از همه‌ آن‌ها بهتر بود و به آن‌چه می‌گفت آگاهی کافی داشت‌. افسانه را با آب و تاب و با سود جستن از مثل‌ها و اصطلا‌حات محلی بیان می‌کرد‌. آن‌ها را با مسائل روز و نکته‌های مورد علا‌قه ما می‌آمیخت،‌ آرام و بی‌شتاب قصه می‌گفت و عقیده داشت که گفتن متل در روز سبب کسالت و خستگی می‌شود، ‌بنابراین، همیشه شب‌ها و به‌ویژه پیش از خواب برای ما قصه می‌گفت‌. پدرم هم قصه‌ گوی خوبی بود، اما نه به اندازه مادربزرگم‌. او کم‌ سواد بود و برای ما اشعار حافظ و باباطاهر را می‌خواند‌. نخستین کتاب داستانی که به خانه‌ ما آمد، امیرارسلا‌ن نامدار بود که من در ۹ سالگی در شب‌های زمستان برای خانواده می‌خواندم.»

علی اشرف درویشیان در سال ۱۳۳۷ پس از گذراندن دوره‌ دانشسرای مقدماتی کرمانشاه، ۸ سال در روستاهای کرمانشاه و گیلا‌نغرب آموزگار بود.

در سال ۱۳۳۷ دانشسرای مقدماتی را گذراند و سپس برای معلمی به روستاهای اطراف کرمانشاه و گیلانغرب رفت. در سال ۱۳۴۵ تحصیل در رشتۀ ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران آغاز کرد و پس از دریافت مدرک کارشناسی، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ روان‌شناسی تربیتی ادامه داده و هم‌زمان در دانشسرای عالی تهران در رشتۀ مشاوره و راهنمای تحصیلی به تحصیل پرداخت.

درویشیان در زمان حکومت محمدرضا پهلوی، از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ برای نگارش کتاب «از این ولایت» و فعالیت‌های سیاسی، سه بار دستگیر و ممنوع‌القلم شد. دستگیری اول وی در کرمانشاه ۸ ماه به طول انجامید، اما درویشیان ۲ ماه بعد در تهران دوباره دستگیر و به ۷ ماه زندان محکوم شد. وی همچنین به دنبال این حکم از دانشگاه اخراج و از معلمی نیز منفصل گردید. دستگیری بعدی درویشیان در ۱۳۵۳ اتفاق افتاد که منجر به صدور حکم ۱۱ سال زندان برای او شد. درویشیان از این تاریخ به زندان رفت و تا پیروزی انقلاب بهمن در زندان ماند.

علی اشرف درویشیان درباره نوشتن اولین داستانش نیز گفته است:

«نخستین داستانم را که هیچ وقت منتشر نشد در زندان کرمانشاه نوشتم. درسال ۱۳۵۲ اولین مجموعه داستانم را به عنوان آبشوران چاپ کردم و در ادامه هم کتاب‌های دیگری منتشر کردم، همچنین مجموعه داستان «داستان‌های تازه داغ» را هم چند سال پیش در شهر کلن آلمان چاپ کردم.

درویشیان در طول سال‌های نویسندگی‌اش رمان‌های «سال‌های ابری» و «سلول ۱۸» و مجموعه‌داستان‌های بسیاری، همچون «همراه آهنگ‌های بابام»، «درشتی»، «آبشوران»، «از ندارد تا دارا» و «داستان‌های تازۀ داغ» را منتشر کرده است.

آثار علی اشرف درویشیان به زبان‌های: فرانسه، آلمانی، انگلیسی، عربی، کردی، ترکی، ارمنی، روسی، سوئدی، نروژی و اخیراً به زبان فنلاندی ترجمه شده است.

او در چند سال اخیر دچار ضایعۀ مغزی شده بود و در روز پنجشنبه، چهارم آبان ۱۳۹۶ در تهران درگذشت.

منابع زندگینامه: + و +

ادبیات اقلیت / ۴ آبان ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا