معرفی نامزدهای جایزه شعر تی.اس. الیوت Reviewed by Momizat on . اسامی شعرای سرشناسی همچون «شین اوبراین» و «کلودیا رنکین» به عنوان نامزدهای نهایی جایزه معتبر شعر «تی.اس الیوت» اعلام شد. یک هفته پس از اعطای جایزه مهم «بوکر» به اسامی شعرای سرشناسی همچون «شین اوبراین» و «کلودیا رنکین» به عنوان نامزدهای نهایی جایزه معتبر شعر «تی.اس الیوت» اعلام شد. یک هفته پس از اعطای جایزه مهم «بوکر» به Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » بین الملل » معرفی نامزدهای جایزه شعر تی.اس. الیوت

معرفی نامزدهای جایزه شعر تی.اس. الیوت

معرفی نامزدهای جایزه شعر تی.اس. الیوت

اسامی شعرای سرشناسی همچون «شین اوبراین» و «کلودیا رنکین» به عنوان نامزدهای نهایی جایزه معتبر شعر «تی.اس الیوت» اعلام شد.

یک هفته پس از اعطای جایزه مهم «بوکر» به «مارلون جیمز»، نویسنده جامائیکایی شاعر هم‌وطن او که پیش از این جایزه شعر «فوروارد» را از آن خود کرده، به فهرست نهایی جایزه «تی.اس الیوت» راه پیدا کرد.

رنکین با مجموعه شعر «شهروند: غزل آمریکایی» که به مسائل مربوط به نژادپرستی می‌پردازد، در این رقابت ادبی شرکت کرده است. رنکین پیش‌تر با همین کتاب جایزه حلقه منتقدین ملی کتاب آمریکا را از آن خود کرده است. این شاعر متولد جامائیکا، اکنون در کالیفرنیا زندگی می‌کند.

او یکی از ۱۰ شاعری است که برای کسب جایزه ۲۰ هزار پوندی «الیوت» نامزد شده است. امسال ناشران، ۱۴۲ کتاب شعر را برای شرکت در این رقابت ارائه کردند.

شین اوبراین از دیگر نام‌های آشنای این فهرست است که با مجموعه شعر «کتابداران زیبا» به فهرست نهایی راه پیدا کرده است. «چهل غزل» نام کتاب «دن پترسون» است و «لز موری» استرالیایی با مجموعه شعر «در انتظار گذشته» در این رقابت شرکت کرده است.

«سارا هویی» نویسنده انگلیسی چینی با کتاب «حلقه یشم» از دیگر رقبای رنکین برای کسب این جایزه معتبر ادبی است.

به گزارش گاردین‌، «مارک دوتی» با کتاب «کوچه عمیق»‌، «تریسی هرد» با کتاب «نه در این جهان» و «سلیما هیل» با کتاب «یولند» از دیگر نام‌هایی هستند که در این فهرست آمده است.

«زیبا / زیبا» نام کتابی است که «ربکا پری» در این رقابت شرکت داده است. آخرین شاعر راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه «تی.اس الیوت» هم «تیم لیاردت» است که مجموعه شعر «جهان پیش از برف» را به چاپ رسانده است.

برنده نهایی جایزه «تی.اس الیوت» روز یازدهم ژانویه معرفی می‌شود و چکی به مبلغ ۲۰ هزار پوند را از آن خود خواهد کرد.

جایزه ادبی «الیوت» برای بزرگداشت نام «توماس استرنز الیوت» شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و منتقد ادبی برنده‌ نوبل ادبیات نام‌گذاری شده است. او در سال ۱۸۸۸ در ایالت میسوری آمریکا به دنیا آمد. الیوت در مجموع هفت نمایش‌نامه، ۱۷ اثر غیرداستانی و ۱۰ کتاب شعر نوشت. او از کسانی چون «هومر»، «دانته»، «شکسپیر» و «جوزف کنراد» الهام گرفت و خود الهام‌بخش نویسندگان دیگری شد.

الیوت در دوران زندگی، جایزه‌های متعددی دریافت کرد که به نوبل ادبیات، نشان لیاقت از پادشاه جورج ششم در سال ۱۹۴۸، نشان افتخار دولت فرانسه در سال ۱۹۵۱، جایزه‌ «گوته» در سال ۱۹۵۵، مدال «دانته» در سال ۱۹۵۹، نشان شوالیه‌ ادبیات و هنر فرانسه در سال ۱۹۶۰ و نشان آزادی ریاست‌جمهوری در سال ۱۹۶۴ می‌توان اشاره کرد.

به گزارش ادبیات اقلیت، اسامی کامل ده نامزد نهایی این جایزه و کتاب برگزیده آنان به این شرح است:

Mark Doty Deep Lane (Jonathan Cape)

Tracey Herd Not in this World (Bloodaxe)

Selima Hill Jutland (Bloodaxe)

Sarah Howe Loop of Jade (Chatto & Windus)

Tim Liardet The World Before Snow (Carcanet)

Les Murray Waiting for the Past (Carcanet)

Sean O’Brien The Beautiful Librarians (Picador)

Don Paterson 40 Sonnets (Faber)

Rebecca Perry Beauty/Beauty (Bloodaxe)

Claudia Rankine Citizen: An American Lyric (Penguin)

توضیح: ادبیات اقلیت این گزارش را با استفاده از سایت اینترنتی این جایزه و  گزارش خبرگزاری ایسنا تنظیم کرده است.

ادبیات اقلیت / ۲ آبان ۱۳۹۴

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا