نامزدهای بخش نقد ادبی دهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ هیئت داوران بخش نقد ادبی دهمین دورۀ جایزۀ ادبی جلال آل‌احمد اسامی ۵ نامزد راه‌یافته به مرحلۀ نهایی این بخش را اعلام کردند. این پنج اثر به داوری س ادبیات اقلیت ـ هیئت داوران بخش نقد ادبی دهمین دورۀ جایزۀ ادبی جلال آل‌احمد اسامی ۵ نامزد راه‌یافته به مرحلۀ نهایی این بخش را اعلام کردند. این پنج اثر به داوری س Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » جوایز ادبی » جایزه جلال آل احمد » نامزدهای بخش نقد ادبی دهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد

نامزدهای بخش نقد ادبی دهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد

نامزدهای بخش نقد ادبی دهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد

ادبیات اقلیت ـ هیئت داوران بخش نقد ادبی دهمین دورۀ جایزۀ ادبی جلال آل‌احمد اسامی ۵ نامزد راه‌یافته به مرحلۀ نهایی این بخش را اعلام کردند.

این پنج اثر به داوری سرور مولایی، امیرعلی نجومیان و علیرضا نیکویی به مرحلۀ نهایی دهمین دورۀ جایزۀ ادبی جلال آل‌احمد راه پیدا کردند.

این نامزدها به ترتیب الفبا عبارت اند از:

داوود عمارتی نیک‌مقدم، برای کتاب «بلاغت (از آتن تا مدینه)» از انتشارات هرمس.
نویسنده در این کتاب به سراغ فن خطابۀ یونانی‌ها رفته و آن را با بلاغت اسلامی مقایسه کرده است. این کتاب چند روز پیش برگزیده‌ی جشنواره نقد کتاب هم شده است.

محمود نیکبخت، برای کتاب «بوطیقای بوف کور» از انتشارات گمان.
نیکبخت شاعر و مترجمی است که بیشتر به نقدهای ادبی‌اش شناخته می‌شود. این کتاب تلاشی است برای گره‌گشایی از بوف کور صادق هدایت.

حسین صافی پیرلوجه، برای کتاب «درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی» از انتشارات نی.
صافی نویسندۀ نقدهای ادبی، مترجم و استاد دانشگاه است که در این کتاب چارچوبی برای شناسایی و بررسی گفتمان روایی مانند رمان، داستان کوتاه و لطیفه در زبان فارسی پیشنهاد می‌دهد.

عسگر عسگری حسنکلو، و کارولینا راکوویستکا عسگری، برای کتاب «صدای زمانه» از انتشارات اختران.
این کتاب مطالعه‌ای است بر نقش زنان در رمان بعد از انقلاب.

سیدمهدی زرقانی و محمودرضا قربان‌صباغ، برای نگارش کتاب «نظریه ژانر» از انتشارات هرمس.
زرقانی و قربان‌صباغ از اساتید ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد هستند. کتاب نظریۀ ژانر از سوی ناقدان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به دلیل طرح مسالۀ نو و ضروری در ادبیات لقب «دایره المعارف کوچک» را گرفته بود.

این پنج اثر به داوری «سرور مولایی»، «امیرعلی نجومیان»، «علیرضا نیکویی» به مرحله‌ی نهایی دهمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی جلال آل‌احمد راه پیدا کردند.

سرور مولایی، رییس سابق دانشگاه بامیان افغانستان، منتقد ادبی و مصحح آثار تاریخی است. تاریخ احمدشاهی و سراج التواریخ از آثار مولایی است. او سابقه‌ی داوری در دوره‌ی هشتم و حضور در هیئت علمی دوره‌ی نهم این جایزه را نیز در کارنامه‌ی ادبی خود دارد.

امیرعلی نجومیان منتقد ادبی، مترجم و استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو حلقه‌ی نشانه شناسی تهران است که با کتاب‌های «نشانه شناسی»، «در آستانه‌ی روش»، «تجربه‌ی عشق روی پیاده‌روی متن» و … و  ترجمه‌ی کتاب «دانشنامه زیباشناسی» شناخته می‌شود.

علیرضا نیکویی آشنای فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. مجموعه مقالات بسیاری از او در دانشنامه‌ی زبان و ادب فارسی در حوزه‌ی نقد و نظریه‌های ادبی منتشر شده است. «والتر بنیامین، اصالت زبان و نقش آن در نقد و نظریه ی ادبی» از تالیفات مهم  این استاد ادبیات دانشگاه گیلان است.

اختتامیه دهمین جایزه جلال آل‌احمد، عصر روز شنبه شانزدهم دی‌ماه از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

ادبیات اقلیت / ۵ دی ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا