گزارشی از نشستی ادبی با عنوان «چرا نویسندگان خودکشی می‌کنند؟» در نیشابور Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ به همت انجمن داستان سیمرغ نیشابور نشستی با عنوان «چرا نویسندگان خودکشی می‌کنند؟» با حضور تعدادی از داستان‌نویسان و علاقه‌مندان به داستان، عصر سه ادبیات اقلیت ـ به همت انجمن داستان سیمرغ نیشابور نشستی با عنوان «چرا نویسندگان خودکشی می‌کنند؟» با حضور تعدادی از داستان‌نویسان و علاقه‌مندان به داستان، عصر سه Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » گزارشی از نشستی ادبی با عنوان «چرا نویسندگان خودکشی می‌کنند؟» در نیشابور

گزارشی از نشستی ادبی با عنوان «چرا نویسندگان خودکشی می‌کنند؟» در نیشابور

گزارشی از نشستی ادبی با عنوان «چرا نویسندگان خودکشی می‌کنند؟» در نیشابور

ادبیات اقلیت ـ به همت انجمن داستان سیمرغ نیشابور نشستی با عنوان «چرا نویسندگان خودکشی می‌کنند؟» با حضور تعدادی از داستان‌نویسان و علاقه‌مندان به داستان، عصر سه شنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ در کتابکده فراندیشۀ نیشابور برگزار شد.

فریبرز استیلایی، روانپزشک در ابتدای جلسه به موضوع دلایل خودکشی پرداخت و پاسخ داد که چرا انسان‌ها میل به مرگ دارند؟ او معتقد بود که انسان زمانی میل به ادامۀ زندگی پیدا نمی‌کند که تصمیم به خودکشی می‌گیرد. استیلایی می‌گوید: «خودکشی، آخرین اثر ادبی یک نویسنده است.»

مرتضی قربان بیگی نیز در این نشست، به دلایل محیطی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… پرداخت و با اشاره به فیلم سینمایی «من یک فراری از یک گروه زنجیری هستم» توضیح داد که عوامل محیطی خیلی مهم‌تر و بیشتر از عوامل شخصی و فردی در خودکشی یک انسان نقش دارد. این مدرس ادبیات فارسی در ادامه به خودکشی صادق هدایت و غزاله علیزاده اشاره کرد و گفت اعتراض این نویسندگان به عوامل محیطی و اجتماعی و سیاسی باعث از بین رفتن آن‌ها شده است.

مصطفی بیان، داستان نویس، معتقد است که ما نمی‌توانیم به راحتی نویسندگان خود را متهم به ضعف اعتقادی و مذهبی، افسردگی و به بن بست رسیدن آن‌ها کنیم و باید دلایل این کار را در زندگی و آثار نویسندگان بیاییم. وی در ادامه توضیح داد: «خودِ نوشتن یک نوع از جنون مزمن است که نویسندگان برخلاف مردم عادی به آن مبتلا هستند که به آن جنون نابغه‌ها می گویند و اگر این جنون از اراده خارج شود باعث مرگ خالق اثر می‌گردد.»

روز دوم تیر ماه سال جاری، خبر ناگهانی خودکشی کورش اسدی، نویسندهٔ سرشناس کتاب‌هایی چون «باغ ملی» و «کوچه ابرهای گمشده»، جامعهٔ ادبی کشور را در بهت و غم فرو برد. این بهانه فرصتی شد تا نشستی با عنوان «چرا نویسندگان خودکشی می‌کنند؟» در نیشابور برگزار شود.

ادبیات اقلیت / ۴ شهریور ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا