سبک‌های حسادت / شهریار وقفی پور Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ سبک‌های حسادت، مجموعه‌ای از هفده اثر داستانی کوتاه از شهریار وقفی پور است که نشر نیماژ آن را در سال 1394 منتشر کرده است. داستان‌های این مجموعه اغ ادبیات اقلیت ـ سبک‌های حسادت، مجموعه‌ای از هفده اثر داستانی کوتاه از شهریار وقفی پور است که نشر نیماژ آن را در سال 1394 منتشر کرده است. داستان‌های این مجموعه اغ Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » معرفی کتاب » سبک‌های حسادت / شهریار وقفی پور

سبک‌های حسادت / شهریار وقفی پور

سبک‌های حسادت / شهریار وقفی پور

ادبیات اقلیت ـ سبک‌های حسادت، مجموعه‌ای از هفده اثر داستانی کوتاه از شهریار وقفی پور است که نشر نیماژ آن را در سال ۱۳۹۴ منتشر کرده است.

داستان‌های این مجموعه اغلب حجم بسیار کمی دارند و از یک تا ده صفحه تشکیل شده‌اند؛ داستان‌هایی که عناوینی دارند همچون: «روایت چهاردهم»، «شمعون قدیس»، «شبی با سنگ‌فرش‌های جوان»، «هرزه‌نگاری در بین‌النهرین»، بچه‌های خوب به راه‌های بد نمی‌روند»، «جنایت نتیجۀ دیر رسیدن است» و «حافظه».

سبک های حسادت

سبک های حسادت

نکتۀ قابل تأمل در کارهای این مجموعه فاصله‌ای است که این آثار کوتاه با تعریف رایج و غالب از فرم «داستان کوتاه» دارند و علی‌رغم این‌که نمی‌توان این کتاب را چیزی جز «مجموعه‌داستان» نامید، روایت موجود در این آثار غرابت ویژه‌ای دارند که خوانندۀ ناقد را وسوسه می‌کند آن‌ها را یادداشت‌هایی داستانی یا طرح‌هایی تکامل‌یافته و پرداخته‌شده یا شاید چیزی همچون برخی تمثیل‌های کافکا بخواند، که متأثر از نگاه و روایت برخی نویسندگان متأخرتر جهان غرب و در عین حال، با شناسنامۀ نویسندۀ ایرانی آن است.

در بخشی از «روایت چهاردهم» می‌خوانیم: زنان در حالی که اشک می‌ریختند، گفتند باید قربانی شود. آماده شدیم تا موضوع را به او بگوییم. کت‌ها و پیراهن‌های مشکی‌مان را پوشیدیم؛ اما او با لباسی کاملاً سفید از خانه بیرون آمد. آن‌چنان زیبا شده بود که فکرِ فناپذیر بودنش را برای همیشه فراموش کردیم. صلیبش را از چوب‌هایی که شامِ پیش از آسمان نازل شده بود، ساختند. او در حالی که ترانه‌های لنون را می‌خواند، به سوی میدانِ وسطِ دِه می‌رفت و ما پشت سرش گریه می‌کردیم. سه تن از زیباترین زن‌های‌مان قبول کردند که میخ‌هایش را بزنند. عجیب بود که ما هیچ حسادتی نسبت به او نداشتیم.»

کتاب سبک‌های حسادت که مع‌الاسف مانند بسیاری از دیگر کتاب‌های منتشرشده در نشر نیماژ با غلط‌های تایپی و ویرایشی بسیار، منتشر شده است، تنها ۹۴ صفحه است و با قیمت ۸۰۰۰ تومان به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

ادبیات اقلیت / ۱۸ تیر ۱۳۹۵

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا