گزارش دومین کارگاه داستان‌نویسی ناشنوایان در تهران (صدای سکوت) Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ دومین کارگاه نقدوبررسی داستان ناشنوایان تهران، روز سه‌شنبه دوم خرداد 96 در ساعت ۱۷ در خانه فرهنگ و هنر بهزیستی تهران برگزار شد. در این جلسه زهره ادبیات اقلیت ـ دومین کارگاه نقدوبررسی داستان ناشنوایان تهران، روز سه‌شنبه دوم خرداد 96 در ساعت ۱۷ در خانه فرهنگ و هنر بهزیستی تهران برگزار شد. در این جلسه زهره Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » جشنواره صدای سکوت » گزارش دومین کارگاه داستان‌نویسی ناشنوایان در تهران (صدای سکوت)

گزارش دومین کارگاه داستان‌نویسی ناشنوایان در تهران (صدای سکوت)

گزارش دومین کارگاه داستان‌نویسی ناشنوایان در تهران (صدای سکوت)

ادبیات اقلیت ـ دومین کارگاه نقدوبررسی داستان ناشنوایان تهران، روز سه‌شنبه دوم خرداد ۹۶ در ساعت ۱۷ در خانه فرهنگ و هنر بهزیستی تهران برگزار شد. در این جلسه زهره عارفی، مدرس و منتقدادبی، سهند سلیمان فلاح، منتقد، حبیب مهدوی، نویسنده و شاعر و کامران رحیمی، نویسنده و سردبیر سابق مجله سنگر حضور داشتند.

در این جلسه علاوه بر حضور پررنگ جمعی از جوانان ناشنوای تهرانی، دکتر بهداد معاون بهزیستی کل کشور و محمد بهادری و فراهانی از گروه کریم اهل بیت و تنی چند از داستان‌نویسان قم شرکت کردند. محمدرضا واشقانی مترجم خوب زبان اشاره نیز کار ترجمه این کارگاه را مانند جلسه قبل برعهده داشت.

در این کارگاه ابتدا محبوبه اقبالی، مرضیه بنازاده، مریم عابدینی‌پور و محبوبه حلاجیان به ترتیب داستان‌های خود را خواندند و بعد از آن‌که داوران نقد خود را بر داستان بیان کردند، طبق روال همیشه حضار نیز سؤال‌ها، پیشنهادها و نقد خود را برای حاضران گفتند.

سپس خانم عارفی نویسنده رمان فرمان یازدهم، درباره شخصیت‌سازی، راوی، توصیف، زبانِ داستان با توجه به داستان‌هایی که خوانده شده بود، برای داستان‌نویسان توضیح داد و طریقه تبدیل خاطره به داستان را نیز بیان کرد.

در ساعات پایانی کارگاه داستان‌نویسی، دکتر بهداد نمایندۀ معاون بهزیستی کشور در سخنانی گفت: از خانم عارفی بابت اجرای این طرح سپاسگزارم و به محض اطلاع از برگزاری این دورهمی فرهنگی تمام تلاش خود را برای بهتر برگزار شدن آن انجام دادم و برای کم و کاستی‌ها عذر خواهی می‌کنم.

وی هم‌چنین افزود: داستان شما ناشنوایان عزیز را شنیدم و به شما برای داشتن هوش بالا تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم بتوانیم برای همۀ شما در سراسر کشور قدم‌های مؤثری بردارم.

در ادامه، فراهانی یکی از اعضای گروه کریم اهل بیت، بیان داشت: این کارگاه بهترین کمک برای درک معانی مختلف کلمات و جملات به ناشنوایان است. او خاطرنشان کرد که از هر گونه کمکی حتی در حد حضور آن‌ها برای دلگرمی دوستان دریغ نخواهد کرد.

زهره عارفی مسئول جشنواره «صدای سکوت» در پایان به جملۀ زیبای کامران رحیمی که گفته بود: «کسی که ادبیات را خوب بلد باشد، مثل کسی است که جیبش پُر پول است.» و توصیه حبیب مهدوی به ناشنوایان که برای بهتر نوشتن: «بخوانید، بخوانید، بخوانید» اشاره کرد و یادآور شد که علاقه‌مندان تا ۳۱ تیرماه مهلت دارند حداقل سه داستان برای جشنوارۀ «صدای سکوت» از طریق ایمیل یا تلگرام ارسال کنند. آن‌ها می‌توانند با شرکت در این کارگاه‌ها و ورکشاپ‌هایی که در شهرهای دیگر برگزار می‌شود، قلم داستان‌نویسی خود را تقویت کنند.

ادبیات اقلیت / ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

گزارشی از نخستین کارگاه داستان نویسی ناشنوایان تهران

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا