اعلام نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۱۶ / آتوسا مشفق نامزد نهایی کسب‌جایزه Reviewed by Momizat on . به گزارش سرویس جهانی بی.بی.سی آماندا فورمن سرپرست هیئت ژوری جایزه بوکر در کنفرانس خبری خود که جهت اعلان اسامی نامزدهای اصلی این جایزه برگزار شده بود گفت: «واکاو به گزارش سرویس جهانی بی.بی.سی آماندا فورمن سرپرست هیئت ژوری جایزه بوکر در کنفرانس خبری خود که جهت اعلان اسامی نامزدهای اصلی این جایزه برگزار شده بود گفت: «واکاو Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » بین الملل » اعلام نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۱۶ / آتوسا مشفق نامزد نهایی کسب‌جایزه

اعلام نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۱۶ / آتوسا مشفق نامزد نهایی کسب‌جایزه

اعلام نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۱۶ / آتوسا مشفق نامزد نهایی کسب‌جایزه

به گزارش سرویس جهانی بی.بی.سی آماندا فورمن سرپرست هیئت ژوری جایزه بوکر در کنفرانس خبری خود که جهت اعلان اسامی نامزدهای اصلی این جایزه برگزار شده بود گفت: «واکاوی فهرست طولانی آثار متقاضیان شرکت در جایزه بوکر، برای ما بسیار لذت‌بخش بود، چرا که با چالشی جدی در مواجهه با آثاری متنوع روبرو بودیم. و داوران از خلاقیت نویسندگان در خلق فرم‌های جدید بسیار خوشحال بودند.

فورمن در ادامه افزود: آثار  شش نامزد پایانی این جایزه را می‌توان بازتاب تاثیر ادبیات داستانی در فرهنگ جهان مدرن تلقی کرد.

گفتنی‌ست از میان این شش نامزد ۲ نماینده از امریکا؛ ۲ نماینده از کانادا و ۲ نماینده از انگلستان حضور دارند.

امسال سومین دوره‌ای است که جایزه بوکر نویسندگانی از تمام کشورها را می‌پذیرد. اما جایزه بوکر امسال برای ما یک تفاوت اساسی دارد.و آن اینست که آتوسا مشفق نویسنده ایرانی تبار ساکن امریکا نیز در بین شش نامزد نهایی جایزه بوکر قرار دارد.

خانم مشفق متولد ۱۹۸۱ در بوستون امریکاست.وی در ماساچوست از پدری ایرانی و مادری کروات متولد شده است.

این نویسنده ایرانی‌تبار در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود به همکاری با نشریاتی چون «پاریس ریویو» و «نیویورکر»پرداخته است. خانم مشفق تابحال موفق به کسب جوایزی چون جایزه بنیاد همینگوی،جایزه مکگلو، جایزه یادبود ِ دیوید فاستروالاس در دانشگاه استنفورد شده‌است.

مهمترین اثر داستانی این نویسنده که نامزد جایزه بوکر امسال شده است «آیلین» نامدارد. این کتاب در سال ۲۰۱۵ و توسط انتشارات معتبر پنگوئن منتشر شد. این دومین رمان خانم مشفق محسوب می‌شود.

داستان آیلین درمورد زندگی غمگین و ملال‌آور زنی بنام «آیلین» است که در سال ۱۹۶۰ زندگی می‌کند و در جرگه جوانان ناراضی و سرکش ِ پس از جنگ جهانی دومین قرار دارد. عمده بخشهای این رمان به واکاوی و کنکاش ذهنیات این زن می‌پردازد و به‌دلیل حضور پررنگ برخی موضوعات بعید است بتوان نسخه کاملی از آن را به فارسی ترجمه کرد. (نقد لیدا کیس‌لینگ منتقد گاردین شما را با این کار بیشتر آشنا خواهد کرد).

مشفق با رمان «آیلین» در این فهرست کنار دبورا لوی قرار دارد که سابقه نامزد شدن برای جایزه بوکر را در کارنامه کاری خود دارد. «آیلین» پیش از این جایزه پن‌/همینگوی نخستین رمان یک نویسنده را برای این نویسنده به ارمغان آورده است.

دبورا لوی نویسنده انگلیسی سال ۲۰۱۲ با کتاب «خانه شنا» نامزد این جایزه شده بود. او امسال با رمان «شیر داغ» به جمع نامزدهای نهایی این جایزه معتبر ادبی راه یافته است.

پل بیتی با رمان «پایان فروش»، گریام ماکری برنت با رمان «پروژه خونینش»، دیوید زالای با رمان «همه آنچه انسان هست» و مادلین تی‌ین با رمان «نگو هیچ نداریم» فهرست شش نفره نامزدهای نهایی بوکر را تکمیل می‌کنند. برنده جایزه ۲۵ اکتبر در لندن معرفی خواهد شد.

ادبیات اقلیت / ۲۳ شهریور ۱۳۹۵

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا