یک تابستان به همراه دشمن / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹ Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ رمان “یک تابستان به همراه دشمن” نوشتۀ شهلا العجیلی، از سوریه، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2019 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: لمیس ک ادبیات اقلیت ـ رمان “یک تابستان به همراه دشمن” نوشتۀ شهلا العجیلی، از سوریه، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2019 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: لمیس ک Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » یادداشت » دربارۀ کتاب » یک تابستان به همراه دشمن / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹

یک تابستان به همراه دشمن / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹

یک تابستان به همراه دشمن / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹

ادبیات اقلیت ـ رمان “یک تابستان به همراه دشمن” نوشتۀ شهلا العجیلی، از سوریه، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال ۲۰۱۹ معرفی شده است.

خلاصۀ رمان:

لمیس که از جنگ درگرفته در کشورش فرار کرده است، به شهر کلن آلمان می‌آید تا نیکولاس استاد دانشگاه مونیخ را ببیند که قرار است شرایط تحصیل در آن‌جا را برای او فراهم کند. نیکولاس در دهۀ هشتاد میلادی و به منظور پژوهش دربارۀ البتانی ستاره‌شناس مدتی در شهر رقۀ سوریه اقامت گزیده بود، و طی تابستانی که به پژوهش و رصد آسمان گذرانده، به نجوی مادر لمیس دل بسته بود. نزدیکی نیکولاس به مادر، لمیس را آزار می‌داد، و عقدۀ روحی عمیقی را در او ایجاد کرد، به گونه‌ای که نیکولاس را تبدیل به سخت‌ترین دشمن لمیس کرده بود.

در رمان “یک تابستان با دشمن” ما صدای سه نسل از زنان را، از زبان لمیس سی ساله می‌شنویم… که روایت‌گر تاریخ منطقۀ عربی طی یک دورۀ صدساله می‌شود.

دربارۀ نویسنده:

شهلا العجیلی، نویسندۀ سوری-اردنی، متولد سال ۱۹۷۶. دکترای ادبیات عربی مدرن و پژوهش‌های فرهنگی از دانشگاه حلب دارد؛ و به کار تدریس ادبیات عربی مدرن و زیبایی‌شناسی در دانشگاه آمریکایی اردن مشغول است.

رمان “چشم گربه”(۲۰۰۹) او برندۀ جایزۀ دولتی ادبیات در اردن شده است. دیگر رمان‌های او عبارت‌اند از: “قالی ایرانی” (۲۰۱۲)، “آسمان نزدیک خانه‌مان” (۲۰۱۵) که به لیست کوتاه جایزۀ بوکر عربی در سال ۲۰۱۶ راه یافته و به انگلیسی ترجمه شده است، و”یک تابستان به همراه دشمن” (۲۰۱۸).

مجموعه‌های داستانی او نیز عبارت‌اند از: “پنج دری” (۲۰۰۵) و “تخت دختر پادشاه” (۲۰۱۶) که برندۀ جایزۀ “الملتقی” از دانشگاه آمریکایی کویت در سال ۲۰۱۷ شده است.

کتاب‌های غیرداستانی او نیز عبارت‌اند از: “رمان در سوریه: تجربه‌ها و نظریه‌ها” (۲۰۰۹)، “ویژگی‌های فرهنگی در رمان عربی” (۲۰۱۱) و “آینۀ زن غریبه: مقالاتی در نقد فرهنگ” (۲۰۰۶).

***

جایزه عربی بوکر در سال ۲۰۰۷ به همت هیئت گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با پشتیبانی جایزه بوکر بریتانیا پایه گذاری شد.

این جایزه صرفاً در حوزه رمان برگزار می‌شود و لیست نهایی آن شامل شش رمان می شود. به جز تضمین ترجمه رمان برتر، به هر یک از شش رمان راه یافته به لیست نهایی، مبلغ ده هزار دلار و به رمان برگزیده علاوه بر آن مبلغ پنجاه هزار دلار پرداخت می‌شود.

دوازهمین دورۀ جایزۀ جهانی رمان عربی (بوکر عربی سال ۲۰۱۹) طی مراسمی در سالن تئاتر ملی عروسکی فلسطین در شهر قدس لیست کوتاه نامزدهای این دوره از جایزه را اعلام کرد.

این لیست شامل رمان‌های پست شبانه (برید اللیل) نوشتۀ هدی برکات از لبنان از انتشارات دار الآداب، و خورشید سفید و سرد (شمس بیضاء بارده) نوشتۀ کفی الزعبی از اردن از انتشارات دار الآداب، و یک تابستان به همراه دشمن (صیف مع العدو) نوشتۀ شهلا العجیلی از سوریه از انتشارات ضفاف، و وصیت‌ها (الوصایا) نوشتۀ عادل عصمت از مصر از انتشارات دار الکتب خان، و مطرود (النبیذه) نوشتۀ انعام کجه چی از عراق از انتشارات الجدید، و به کدامین گناه مرد؟ (بأی ذنب رحلَت؟) نوشتۀ محمد المعزوز از مغرب از انتشارات المرکز الثقافی للکتاب است.

گزارش: فرزدق اسدی

اخبار مربوط به جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۷

اخبار مربوط به جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۸

ادبیات اقلیت / ۴ اسفند ۱۳۹۷

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا