گزارش جلسه نقد مجموعه داستان یک روز مناسب برای شنای قورباغه نوشتۀ رضا زنگی آبادی Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ جلسه نقد و بررسی مجموعه داستان یک روز مناسب برای شنای قورباغه نوشته رضا زنگی آبادی در ساعت هفده نهم تیرماه 1396 به همت اعضای گروه داستان جمعه در ادبیات اقلیت ـ جلسه نقد و بررسی مجموعه داستان یک روز مناسب برای شنای قورباغه نوشته رضا زنگی آبادی در ساعت هفده نهم تیرماه 1396 به همت اعضای گروه داستان جمعه در Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » گزارش جلسه نقد مجموعه داستان یک روز مناسب برای شنای قورباغه نوشتۀ رضا زنگی آبادی

گزارش جلسه نقد مجموعه داستان یک روز مناسب برای شنای قورباغه نوشتۀ رضا زنگی آبادی

گزارش جلسه نقد مجموعه داستان یک روز مناسب برای شنای قورباغه نوشتۀ رضا زنگی آبادی

ادبیات اقلیت ـ جلسه نقد و بررسی مجموعه داستان یک روز مناسب برای شنای قورباغه نوشته رضا زنگی آبادی در ساعت هفده نهم تیرماه ۱۳۹۶ به همت اعضای گروه داستان جمعه در سالن همایش‌های مجتمع ناشران قم برگزار شد.

در این جلسه که با حضور نویسنده همراه بود از حضور منتقدانی همچون حمید بابایی و حسین ورجانی دعوت شده بود تا درباره کتاب صحبت کنند. منتقدان در دو بخش نظرات خود را درباره این مجموعه داستان گفتند و در میانه جلسه نظرات و سؤالات حاضران در جلسه با نویسنده در میان گذاشته شد.

در ابتدا حسین ورجانی نویسنده و منتقد و مدرس داستان نقد خود را درباره این مجموعه ارائه کرد. ورجانی هر کدام از داستان‌ها را با شیوه‌ای خاص خود داستان و به صورت مجزا نقد کرد که اغلب این نقدها جنبه روانکاوانه و اجتماعی داشت.

ورجانی نگاه به حقوق زنان در جامعه مرد سالار، فرهنگ اجتماعی، رابطه بینامتنی را دستمایه نقد خود قرار داد و دربارۀ یکی از داستان‌ها هم از نقد جغرافیایی استفاده کرد.

در بخش بعدی حمید بابایی منتقد و نویسنده رمان پیاده درباره کتاب یک روز مناسب برای شنای قورباغه صحبت کرد: زنگی آبادی نویسنده‌ای جدی است که جهان بینی خاص خود را دارد که همین مسئله در مجموعه داستان او خود را نشان داده است، چون هر نه داستان با هم خط و ربط محکمی دارند. در این نه داستان، هفت داستان با مفهوم فقدان در رابطه هستند و دو داستان با مفهوم دیگری. در داستان اول نبود یک حامی برای ملیحه به چشم می‌آید یا در داستان «دریاها دورند» هم بحث فقدان است. زنی وارد شهری می‌شود و هرچه می‌گردد گمشدۀ خود را پیدا نمی‌کند. در اینجا فقدان‌ها مهم‌تر از بودن‌ها هستند و این نبودن‌هاست که داستان‌ها را ایجاد کرده است. حذف، نبودن، حذف توسط دیگری.

حمید بابایی در ادامۀ صحبت‌های خود زبان خوب و یکدست بودن و خوش‌خوان بودن را از نکات مثبت این مجموعه عنوان کرد و یکی از ویژگی‌های این مجموعه را خشونتی دانست که در تمامی داستان‌ها جاری است که ناخوشایند نیست و حاصل فضاسازی و استفاده از امکانات زبانی است که حاصلش اندوهی است که به همذات پنداری منجر می‌شود.

او در پایان اضافه کرد که مجموعه رابطه بینامتنی بین فلسفه و سینما و ادبیات و غیره ایجاد کرده که اغلب هوشمندانه است.

در پایان جلسه نویسنده کتاب صحبت‌هایی دربارۀ کتاب کرد و بحث سیستم پخش کتاب را پیش کشید و وضعیت پخش کتاب را اصلاً مناسب ندانست. او خواستار تغییر سیستم پخش کتاب در ایران شد که این مسئله باعث بازشدن بحثی بین منتقدان و نویسنده و حضار شد.

ادبیات اقلیت / ۱۵ تیر ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا