گزارش نخستین کارگاه آموزشی داستان نویسی ناشنوایان در اهواز Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ فرید سلامتی: نخستین کارگاه  آموزش داستان‌نویسی ‌ناشنوایان اهواز، روزچهارشنبه 25 و 26 مرداد سال 96 از ساعت 18 تا 21 در سالن اجتماعات مدرسۀ استثنای ادبیات اقلیت ـ فرید سلامتی: نخستین کارگاه  آموزش داستان‌نویسی ‌ناشنوایان اهواز، روزچهارشنبه 25 و 26 مرداد سال 96 از ساعت 18 تا 21 در سالن اجتماعات مدرسۀ استثنای Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » جشنواره صدای سکوت » گزارش نخستین کارگاه آموزشی داستان نویسی ناشنوایان در اهواز

گزارش نخستین کارگاه آموزشی داستان نویسی ناشنوایان در اهواز

گزارش نخستین کارگاه آموزشی داستان نویسی ناشنوایان در اهواز

ادبیات اقلیت ـ فرید سلامتی: نخستین کارگاه  آموزش داستان‌نویسی ‌ناشنوایان اهواز، روزچهارشنبه ۲۵ و ۲۶ مرداد سال ۹۶ از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در سالن اجتماعات مدرسۀ استثنایی یگانه شهر اهواز برگزار شد. در این کارگاه که با حضور مدرس داستان نویسی ناشنوایان زهره عارفی تشکیل شده بود، بیش از۸۰ نفر از ناشنوایان حضور داشتند.

زهره عارفی نویسنده و منتقد ادبی ابتدا به شرح و اهداف فراخوان جشنوارۀ «صدای سکوت» که ویژه داستان‌نویسی ناشنوایان است، پرداخت و گفت: این جشنواره به منظور کیفیت‌بخشی به ادبیات نوشتاری و گفتاری ناشنوایان برگزار شده است و امیدواریم که با برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی قبل از جشنواره، این عزیزان را متوجه اهمیت نوشتن و خواندن کنیم تا از این طریق با دنیا و اطرافیان خود ارتباط بهتر و بیشتری پیدا کنند.

عارفی سپس با تعریف قصه، داستان و خاطره از دوستان خواست تا داستان‌های کوتاه خود را با مشخصاتی که در اطلاعیه آمده برای این جشنواره ارسال کنند.

وی در جسلۀ تئوری با بیان تفاوت انواع داستان گفت: این جشنواره صرفاً برای داستان کوتاه برگزار شده است و از نظر داوران جشنواره، داستان کوتاه داستانی است که از ۵۰۰ کلمه کمتر نباشد.

وی سپس به شرح عناصر داستان کوتاه پرداخت و طرز نوشتن داستان خوب را توضیح داد.

دبیر جشنوارۀ صدای سکوت در ادامۀ جلسه به شرح عناصر داستانی از جمله طرح داستان، موضوع، شخصیت‌سازی، توصیف برای حاضران پرداخت و با ذکر مثال آن‌ها را تعریف کرد و برای هر مورد از هنرجویان حاضر خواسته می‌شد که در همان جا خودشان بنویسند.

در دو کارگاه عملی که روز ۲۶ مرداد در مدرسه یگانه برگزار شد، ابتدا چند نفر از ناشنوایان داستانی را نوشته بودند برای حاضران در جلسه خواندند، سپس نیمی از داستان یکی از از ناشنوایان شیراز، زهره پوربابکان خوانده و توضیحی درباره داستان‌نویسی و نوع توصیف و پرداخت داستان این نویسنده به هنرجویان توضیح داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا در همان کارگاه مسابقۀ حضوری برگزار کنند که در پایان به امیر رجبی، شهلا تلاوری و الهه خطیب زاده هدایایی از طرف انجمن خانواده ناشنوایان خوزستان اهدا گردید.

در پایان نیز عارفی از فرید سلامتی، مسئول انجمن ناشنوایان اهواز که با هماهنگی ایشان جلسه خرمشهر نیز هماهنگ شده بود، تقدیر و تشکر کرد و گفت: حضور چنین افرادی برای ناشنوایان غنیمت است.

ادبیات اقلیت / ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا