به کدامین گناه مرد؟ / نوشتۀ محمد المعزوز / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹ Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ رمان “به کدامین گناه مرد؟” نوشتۀ محمد المعزوز از کشور مغرب، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2019 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: رحیل [= ادبیات اقلیت ـ رمان “به کدامین گناه مرد؟” نوشتۀ محمد المعزوز از کشور مغرب، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2019 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: رحیل [= Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » یادداشت » دربارۀ کتاب » به کدامین گناه مرد؟ / نوشتۀ محمد المعزوز / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹

به کدامین گناه مرد؟ / نوشتۀ محمد المعزوز / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹

به کدامین گناه مرد؟ / نوشتۀ محمد المعزوز / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹

ادبیات اقلیت ـ رمان “به کدامین گناه مرد؟” نوشتۀ محمد المعزوز از کشور مغرب، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال ۲۰۱۹ معرفی شده است.

خلاصۀ رمان:

رحیل [= کوچ] که از شوهر خود طلاق گرفته است، تصمیم می‌گیرد تا امید را دوباره در خود زنده کند. و از آن‌جا که همواره هنگام تأمل در موسیقی، فلسفه، آزادی و انسان، پناهگاه خود را در سارتر و دوبوار می‌بیند، تصمیم می‌گیرد تا بار دیگر جهان را مورد خطاب قرار دهد. با رهایی‌بخشی موسیقی به جنگ تاریکی روزها برخیزد؛ چنان‌که مادر او این رهایی را در نقاشی جست‌وجو کرده بود. اما مادرش این آزادی را با خودکشی آزموده، و دختر خردسالش را تنها به جای گذاشته بود. بر خلاف رحیل که تصمیم گرفته است رهایی را با نوازندگی و آواز بیازماید؛ تا بدین وسیله آخرین دانۀ امید را بکارد. رمان “به کدامین گناه مرد؟” بدین وسیله به دعوتی برای بازگشت به فلسفه، نیکی و زیبایی برای مقاومت در برابر پلیدی و پایمال کردن انسانیت آدم‌ها تبدیل می‌شود.

دربارۀ نویسنده:

محمد المعزوز، استاد، پژوهشگر و نویسندۀ مغربی در سال ۱۹۵۹ به دنیا آمد. او در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه سوربن فرانسه در مقطع دکتری در رشتۀ انسان‌شناسی سیاسی فارغ‌التحصیل شده است. هم‌چنان‌که در سال ۱۹۹۹ در رشتۀ اندیشۀ عربی گرایش فلسفۀ عمومی از دانشگاه محمد الخامس شهر رباط دکتری گرفته است. او تألیفات متعددی در رشتۀ انسان‌شناسی سیاسی به دو زبان عربی و فرانسه دارد. از جملۀ آن‌هاست: “اسلام و سیاست” (۲۰۰۱)، “زیبایی شناسی در اندیشۀ عربی کهن” (۲۰۰۲) و “مشغولیت‌های سیاسی، مستندسازی مواضع” (۲۰۱۶). رمان”پرزدن‌های فصول” (۲۰۰۷) او جایزۀ کتاب سال مغرب را در همان سال برای او به ارمغان آورده است.

***

جایزه عربی بوکر در سال ۲۰۰۷ به همت هیئت گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با پشتیبانی جایزه بوکر بریتانیا پایه گذاری شد.

این جایزه صرفاً در حوزه رمان برگزار می‌شود و لیست نهایی آن شامل شش رمان می شود. به جز تضمین ترجمه رمان برتر، به هر یک از شش رمان راه یافته به لیست نهایی، مبلغ ده هزار دلار و به رمان برگزیده علاوه بر آن مبلغ پنجاه هزار دلار پرداخت می‌شود.

دوازهمین دورۀ جایزۀ جهانی رمان عربی (بوکر عربی سال ۲۰۱۹) طی مراسمی در سالن تئاتر ملی عروسکی فلسطین در شهر قدس لیست کوتاه نامزدهای این دوره از جایزه را اعلام کرد.

این لیست شامل رمان‌های پست شبانه (برید اللیل) نوشتۀ هدی برکات از لبنان از انتشارات دار الآداب، و خورشید سفید و سرد (شمس بیضاء بارده) نوشتۀ کفی الزعبی از اردن از انتشارات دار الآداب، و یک تابستان به همراه دشمن (صیف مع العدو) نوشتۀ شهلا العجیلی از سوریه از انتشارات ضفاف، و وصیت‌ها (الوصایا) نوشتۀ عادل عصمت از مصر از انتشارات دار الکتب خان، و مطرود (النبیذه) نوشتۀ انعام کجه چی از عراق از انتشارات الجدید، و به کدامین گناه مرد؟ (بأی ذنب رحلَت؟) نوشتۀ محمد المعزوز از مغرب از انتشارات المرکز الثقافی للکتاب است.

گزارش: فرزدق اسدی

اخبار مربوط به جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۷

اخبار مربوط به جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۸

ادبیات اقلیت / ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا