ترسوها / دیمه ونوس (نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۸) Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ رمان "ترسوها" نوشتۀ دیمه ونوس، از کشور سوریه، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2018 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: کاغذهایی که "نسیم" آن ادبیات اقلیت ـ رمان "ترسوها" نوشتۀ دیمه ونوس، از کشور سوریه، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2018 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: کاغذهایی که "نسیم" آن Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » یادداشت » دربارۀ کتاب » ترسوها / دیمه ونوس (نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۸)

ترسوها / دیمه ونوس (نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۸)

ترسوها / دیمه ونوس (نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۸)

ادبیات اقلیت ـ رمان “ترسوها” نوشتۀ دیمه ونوس، از کشور سوریه، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است.

خلاصۀ رمان:

کاغذهایی که “نسیم” آن مرد خوش‌تیپ استخوان‌‌درشت ارسال کرده، “سُلیمی [سُلیما]  را برآشفته است. در حالی که کلمه به کلمه‌شان ‌را می‌بلعد و حرف به حرف لابه‌لای‌شان می‌دود، درمی‌یابد که او رمانی ناقص در دست دارد؛ شبیه سرگذشت زنی سرشته‌شده از ترس؛ درست مثل خودش. نسیم چه قصدی داشته‌ است؟ آیا می‌خواهد سلیمی پایان رمان را بنویسد؛ پس از آن‌که هراس بر او چیره شده و نتوانسته است آن را به سرانجام برساند؟

دربارۀ نویسنده:

دیمه ونوس نویسندۀ سوری متولد سال ۱۹۸۲ و فارغ التحصیل ادبیات فرانسه و ترجمه از دانشگاه‌های دمشق و سوربن است. مجموعه‌داستان “جزئیات” (۲۰۰۷) ـ ترجمه شده به آلمانی ـ ورمان “صندلی” (۲۰۰۸) از او به چاپ رسیده است. مطالبی از او در روزنامه‌هایی چون السفیر والحیاه وواشنگتن پست و سایت “جدلیه” منتشر شده است. او از کسانی ست که در سال ۲۰۰۹ در جریان مسابقۀ “بیروت ۳۹” در شمار بهترین نویسندگان عرب زیر چهل سال برگزیده شد. هم‌اکنون در شبکۀ اورینت برنامۀ “أنا من هناک” [من اهل آن‌جام] را اجرا می‌کند.

***

جایزه عربی بوکر در سال ۲۰۰۷ به همت هیئت گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با پشتیبانی جایزه بوکر بریتانیا پایه گذاری شد.

این جایزه صرفاً در حوزه رمان برگزار می‌شود و لیست نهایی آن شامل شش رمان می شود. به جز تضمین ترجمه رمان برتر، به هر یک از شش رمان راه یافته به لیست نهایی، مبلغ ده هزار دلار و به رمان برگزیده علاوه بر آن مبلغ پنجاه هزار دلار پرداخت می‌شود.

مؤسسۀ جایزۀ بین المللی بوکر عربی روز چهارشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ (دوم اسفند ۱۳۹۶) فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۸ را معرفی کرد.

این فهرست دربردارندۀ شش رمان به این شرح است:

– «جنگ دوم سگ» (حرب الکلب الثانیه) نوشته ابراهیم نصرالله از فلسطین؛

– «ساعت بغداد» (ساعه بغداد) نوشته شهد الراوی از عراق؛

– «گل‌هایی که طعمۀ آتش شدند» (زهور تأکلها النار) نوشته امیر تاج السر از سودان؛

– «میراث سنگ قبرها» (وارث الشواهد) نوشته ولید الشرفا از فلسطین؛

– «وضعیت دشوار متهم “ک”» (الحاله الحرجه للمدعو “ک”) نوشته عزیز محمد از عربستان؛

– «ترسوها» (الخائفون) نوشته دیمه ونوس از سوریه.

برگزیدۀ نهایی این جایزه ۲۴ آوریل ۲۰۱۸ (۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ) و در شب افتتاحیۀ نمایشگاه کتاب ابوظبی اعلام خواهد شد.

گزارش و معرفی از: فرزدق اسدی

ادبیات اقلیت / ۹ اسفند ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا