فهرست نامزدهای نهایی جایزۀ بوکر عربی سال ۲۰۱۹ Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ دوازهمین دورۀ جایزۀ جهانی رمان عربی (بوکر عربی سال 2019) طی مراسمی در سالن تئاتر ملی عروسکی فلسطین در شهر قدس لیست کوتاه نامزدهای این دوره از جای ادبیات اقلیت ـ دوازهمین دورۀ جایزۀ جهانی رمان عربی (بوکر عربی سال 2019) طی مراسمی در سالن تئاتر ملی عروسکی فلسطین در شهر قدس لیست کوتاه نامزدهای این دوره از جای Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » خبر و گزارش » بین الملل » فهرست نامزدهای نهایی جایزۀ بوکر عربی سال ۲۰۱۹

فهرست نامزدهای نهایی جایزۀ بوکر عربی سال ۲۰۱۹

فهرست نامزدهای نهایی جایزۀ بوکر عربی سال ۲۰۱۹

ادبیات اقلیت ـ دوازهمین دورۀ جایزۀ جهانی رمان عربی (بوکر عربی سال ۲۰۱۹) طی مراسمی در سالن تئاتر ملی عروسکی فلسطین در شهر قدس لیست کوتاه نامزدهای این دوره از جایزه را اعلام کرد.

این لیست شامل رمان‌های پست شبانه (برید اللیل) نوشتۀ هدی برکات از لبنان از انتشارات دار الآداب، و خورشید سفید و سرد (شمس بیضاء بارده) نوشتۀ کفی الزعبی از اردن از انتشارات دار الآداب، و یک تابستان به همراه دشمن (صیف مع العدو) نوشتۀ شهلا العجیلی از سوریه از انتشارات ضفاف، و وصیت‌ها (الوصایا) نوشتۀ عادل عصمت از مصر از انتشارات دار الکتب خان، و مطرود (النبیذه) نوشتۀ انعام کجه چی از عراق از انتشارات الجدید، و به کدامین گناه مرد؟ (بأی ذنب رحلَت؟) نوشتۀ محمد المعزوز از مغرب از انتشارات المرکز الثقافی للکتاب است.

از نکته‌های تأمل‌برانگیز این دوره، راه‌یابی چهار بانوی نویسنده به لیست نهایی، از آغاز به کار جایزه در سال ۲۰۰۷ تا کنون است.

هم‌چنان‌که دو بانوی نویسنده در همین لیست پیش از این نیز به لیست نهایی این جایزه راه یافته بوده‌اند. انعام کجه چی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ برای رمان‌های نوۀ آمریکایی من و تکه پاره‌های من و شهلا العجیلی در سال ۲۰۱۶ برای رمان آسمان نزدیک خانه‌مان در لیست نهایی این جایزه قرار گرفته بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۸ رمان جنگ دوم سگ نوشتۀ ابراهیم نصرالله، نویسندۀ فلسطینی ساکن اردن برندۀ نهایی ‌این جایزه شد.

شرف الدین ماجدولین رئیس هیئت داوران دربارۀ این فهرست گفته است: «این شش رمان برگزیده، از نظر موضوع و سبک و زیبایی‌شناسی بسیار با هم متفاوت‌اند. میان رمان خانوادگی و رمان خاطره‌ای، ناامیدی و تبعید و مهاجرت جمع می‌کنند و فضاهای محلی متنوعی را با توجه به انتسابشان به کشورهای متعدد منعکس می‌کنند.»

گزارش: فرزدق اسدی

ادبیات اقلیت / ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا