پست شبانه (برید اللیل) / نوشتهٔ هدی برکات از لبنان / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹ Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ رمان “پست شبانه” نوشتۀ هدی برکات، از انتشارات دارالآداب لبنان، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2019 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: پست ش ادبیات اقلیت ـ رمان “پست شبانه” نوشتۀ هدی برکات، از انتشارات دارالآداب لبنان، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2019 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: پست ش Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » یادداشت » دربارۀ کتاب » پست شبانه (برید اللیل) / نوشتهٔ هدی برکات از لبنان / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹

پست شبانه (برید اللیل) / نوشتهٔ هدی برکات از لبنان / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹

پست شبانه (برید اللیل) / نوشتهٔ هدی برکات از لبنان / نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۹

ادبیات اقلیت ـ رمان “پست شبانه” نوشتۀ هدی برکات، از انتشارات دارالآداب لبنان، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال ۲۰۱۹ معرفی شده است.

خلاصۀ رمان:

پست شبانه حکایت نویسندگان نامه‌هایی است که مثل خودشان گم و گور شده‌اند. نامه‌هایی که پای نامه‌هایی دیگر را به میان می‌کشند؛ و مثل سرنوشت آن غریبه‌ها، در هم گره خورده‌اند. آن کوچیده‌ها، کوچ داده شده‌ها، تبعیدشده‌ها، مطرودها، بی‌خانمان‌ها، یتیمان وطنی که زمانه پشتشان را شکسته است.

در این رمان چیزی قطعی وجود ندارد. قاتلان مجرم نیستند؛ و روسپیان جنده نیستند. رمان همچون زمانهٔ ما محل شک و شبهه و بی‌مرزی ست.. محل گم‌شدگی مکان‌ها و خانه‌های نخستین است.

دربارۀ نویسنده:

هدی برکات در سال ۱۹۵۲ در بیروت به دنیا آمده است. به تدریس و روزنامه نگاری پرداخته است؛ وهم‌اکنون در پاریس زندگی می‌کند. شش رمان، دو نمایشنامه، یک مجموعه داستان و یک خودنگاره تا کنون از او منتشر شده است.

کارهای او به زبان‌های مختلف ترجمه شده. و دوبار در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ به او نشان دولت فرانسه داده شده است.

رمان‌های او عبارت‌اند از: “سنگ خنده (حجر الضحک)” ۱۹۹۰، “اهل حال (أهل الهوی)” ۱۹۹۳، و”شخم‌زن آب‌ها (حارث المیاه)” ۲۰۰۰ برندهٔ جایزهٔ نجیب محفوظ در همان سال، “سرورم و دلبرم (سیدی وحبیبی)” ۲۰۰۴ و”ملکوت این زمین (ملکوت هذه الأرض)” ۲۰۱۲ که به لیست بلند بوکر عربی سال ۲۰۱۳ راه یافت.

هدی برکات در سال ۲۰۱۵ به لیست کوتاه جایزهٔ جهانی من بوکر که در آن زمان هر دو سال یک بار به مجموعه آثار یک نویسنده داده می‌شد راه یافته بود.

***

جایزه عربی بوکر در سال ۲۰۰۷ به همت هیئت گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با پشتیبانی جایزه بوکر بریتانیا پایه گذاری شد.

این جایزه صرفاً در حوزه رمان برگزار می‌شود و لیست نهایی آن شامل شش رمان می شود. به جز تضمین ترجمه رمان برتر، به هر یک از شش رمان راه یافته به لیست نهایی، مبلغ ده هزار دلار و به رمان برگزیده علاوه بر آن مبلغ پنجاه هزار دلار پرداخت می‌شود.

دوازهمین دورۀ جایزۀ جهانی رمان عربی (بوکر عربی سال ۲۰۱۹) طی مراسمی در سالن تئاتر ملی عروسکی فلسطین در شهر قدس لیست کوتاه نامزدهای این دوره از جایزه را اعلام کرد.

این لیست شامل رمان‌های پست شبانه (برید اللیل) نوشتۀ هدی برکات از لبنان از انتشارات دار الآداب، و خورشید سفید و سرد (شمس بیضاء بارده) نوشتۀ کفی الزعبی از اردن از انتشارات دار الآداب، و یک تابستان به همراه دشمن (صیف مع العدو) نوشتۀ شهلا العجیلی از سوریه از انتشارات ضفاف، و وصیت‌ها (الوصایا) نوشتۀ عادل عصمت از مصر از انتشارات دار الکتب خان، و مطرود (النبیذه) نوشتۀ انعام کجه چی از عراق از انتشارات الجدید، و به کدامین گناه مرد؟ (بأی ذنب رحلَت؟) نوشتۀ محمد المعزوز از مغرب از انتشارات المرکز الثقافی للکتاب است.

گزارش: فرزدق اسدی

اخبار مربوط به جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۷

اخبار مربوط به جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۸

ادبیات اقلیت / ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا