میراث سنگ‌قبرها / ولید الشرفا (نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۸) Reviewed by Momizat on . ادبیات اقلیت ـ رمان "میراث سنگ‌قبرها" نوشتۀ ولید الشرفا، از فلسطین، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2018 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: از سلول خود بال ادبیات اقلیت ـ رمان "میراث سنگ‌قبرها" نوشتۀ ولید الشرفا، از فلسطین، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2018 معرفی شده است. خلاصۀ رمان: از سلول خود بال Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » یادداشت » دربارۀ کتاب » میراث سنگ‌قبرها / ولید الشرفا (نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۸)

میراث سنگ‌قبرها / ولید الشرفا (نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۸)

میراث سنگ‌قبرها / ولید الشرفا (نامزد نهایی جایزه بوکر عربی ۲۰۱۸)

ادبیات اقلیت ـ رمان “میراث سنگ‌قبرها” نوشتۀ ولید الشرفا، از فلسطین، یکی از شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است.

خلاصۀ رمان:

از سلول خود بالای کوه الکرمل، زندانی فلسطینی، الوحید [= تنها] به گذشته بازمی‌گردد؛ به هنگام جنگ ژوئن ۱۹۶۷ که کودک بود؛ و پدر و پدربزرگ او به اجبار از روستای خود “عین‌حوض” کوچانده شدند؛ چراکه اسرائیلی‌ها آن ‌را به طرح روستای هنرمندان اختصاص داده و نام آن را “عین‌هود” گذاشته بودند. پدربزرگ‌ سلیمان، در نابلس خانه‌ای شبیه به خانۀ خود در عین‌حوض می‌سازد. هنگامی که پدربزرگ می‌میرد، الوحید از تحصیل در خارج بازمی‌گردد، و به خانۀ سابق پدربزرگ در روستا می‌رود. هنرمند مقیم در خانۀ اجدادی، اجازۀ ورود او را به خانه نمی‌دهد. او در قهوه‌خانه می‌نشیند، و کاشی سردر خانۀ پدربزرگش را در توالت می‌بیند. کاشی را از جا می‌کند؛ و با مأموران پلیس درگیر، و یکی از آنان را به اشتباه می‌کشد…

دربارۀ نویسنده:

ولید الشرفا، نویسندۀ فلسطینی، متولد نابلس، در سال ۱۹۷۳ است. او استاد رسانه و پژوهش‌های فرهنگی در دانشگاه بئر زیت در فلسطین است. الشرفا دکترای خود را با پایان‌نامه‌ای دربارۀ گفتمان ادوارد سعید گرفته است. اولین کار او نمایشنامه‌ای با نام “دادگاه ملت” است، که آن را در سال ۱۹۹۱ و هنگام تحصیل در مقطع متوسطه نوشت. در سال ۲۰۱۳ رمان “بازگشته از قیامت” را منتشر کرد. ” میراث سنگ‌قبرها” دومین رمان اوست که در سال ۲۰۱۷ منتشرشده است. عمدۀ اهتمام او فرهنگ رسانه و شرق‌شناسی ست.

***

جایزه عربی بوکر در سال ۲۰۰۷ به همت هیئت گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با پشتیبانی جایزه بوکر بریتانیا پایه گذاری شد.

این جایزه صرفاً در حوزه رمان برگزار می‌شود و لیست نهایی آن شامل شش رمان می شود. به جز تضمین ترجمه رمان برتر، به هر یک از شش رمان راه یافته به لیست نهایی، مبلغ ده هزار دلار و به رمان برگزیده علاوه بر آن مبلغ پنجاه هزار دلار پرداخت می‌شود.

مؤسسۀ جایزۀ بین المللی بوکر عربی روز چهارشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ (دوم اسفند ۱۳۹۶) فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۸ را معرفی کرد.

این فهرست دربردارندۀ شش رمان به این شرح است:

– «جنگ دوم سگ» (حرب الکلب الثانیه) نوشته ابراهیم نصرالله از فلسطین؛

– «ساعت بغداد» (ساعه بغداد) نوشته شهد الراوی از عراق؛

– «گل‌هایی که طعمۀ آتش شدند» (زهور تأکلها النار) نوشته امیر تاج السر از سودان؛

– «میراث سنگ قبرها» (وارث الشواهد) نوشته ولید الشرفا از فلسطین؛

– «وضعیت دشوار متهم “ک”» (الحاله الحرجه للمدعو “ک”) نوشته عزیز محمد از عربستان؛

– «ترسوها» (الخائفون) نوشته دیمه ونوس از سوریه.

برگزیدۀ نهایی این جایزه ۲۴ آوریل ۲۰۱۸ (۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ) و در شب افتتاحیۀ نمایشگاه کتاب ابوظبی اعلام خواهد شد.

گزارش و معرفی از: فرزدق اسدی

ادبیات اقلیت / ۹ اسفند ۱۳۹۶

تمامی حقوق برای پایگاه اینترنتی «ادبیات اقلیت» محفوظ است.

رفتن به بالا